Článek
Vrchařské trati Pikes Peak se často přezdívá Závod do oblak. Žádná jiná trať se rychlostní zkoušce umístěné na stejnojmenné hoře v předhůří Skalistých hor v americkém Coloradu nemůže rovnat.
Závodníci ale nebojují jen s ohromným převýšením a postupným řídnutím vzduchu při stoupání do výšky přesahující 4 000 metrů nad mořem. Zrádná trať čítající 20 kilometrů a 156 zatáček nabízí na jedné straně pohled na nemilosrdné skály, na té druhé pak je „romantický“ výhled na až třistametrové srázy. Ideální pro testování velkých SUV – možná ještě lepší než Nürburgring,
Na letošním jubilejním 100. ročníku slavného závodu Pikes Peak International Hill Climb se totiž automobilka Lamborghini vytasila s modernizovanou verzí Lamborghini Urus s jasným cílem – stanovit nový rekord pro osobní auta v kategorii SUV. Tuto náročnou trať, která otestuje šasi, výkon a chlazení motoru, pneumatiky i brzdy, vyšplhalo dvoutunové SUV za 10 minut a 32 sekund.
Vyjet s dvoutunovým autem dvacet kilometrů do kopce za deset minut zní samo o sobě jako slušný výsledek, ale pro lepší představu si uveďme nový rekord do širšího kontextu – předchozím držitelem rekordu v této kategorii bylo Bentley Bentayga Speed s časem velmi těsně pod 10 minut a 50 sekund. A nadělit takovému monstru celých 18 sekund, to už stojí při nejmenším za obdivně pozvednuté obočí.
„Rozhodnutí otestovat vůz a vlastně i nás samotné na tak náročné trati, jako je Pikes Peak, padlo z naší mantry ‚očekávat neočekávané‘,“ prohlásil technický ředitel automobilky Lamborghini, Rouven Mohr. „Splnění tohoto cíle skvěle demonstruje úchvatné výkony, kterých je schopný nový model typu Urus, který se už brzy oficiálně představí.“
Nějaké úpravy? Jen ty nezbytné. Urus určený pro pokus o rekord měl pouze nepatrně upravený interiér – uvnitř z bezpečnostních důvodů přibyla ochranná klec pro vyztužení rámu vozu, pro snížení hmotnosti přibyla ještě závodní sedačka s šestibodovými bezpečnostními pásy a hasicí přístroj.
Jinak šlo o relativně „obyčejný“ Urus poháněný dvakrát přeplňovaným vidlicovým osmiválcem o objemu 4,0 litru produkující výkon… ten vlastně prozatím neznáme. Aktuální Urus má 650 koní a 850 Nm točivého momentu – avšak s modernizovanou verzí se očekává, že tyto hodnoty nepatrně narostou. Konkrétní vůz jel navíc na (alespoň pro Urus) běžných pneumatikách Pirelli P Zero Trofeo R.
Za volantem při rekordní jízdě seděl chlapík jménem Simone Faggioli, který na vrchu Pikes Peak rozhodně není nováčkem – v roce 2018 například stanovil nejrychlejší čas trati pro vůz s poháněnou zadní nápravou. Mimo to je tento 44letý rodák z italské Florencie jedenáctinásobným mistrem Evropy v automobilových závodech do vrchu.
Oficiální představení modernizovaného Urusu má proběhnout už v průběhu srpna, kdy se máme rovněž dočkat také odhalení speciální verze Lamborghini Huracan. Kvůli maskovacím polepům vidíme jen minimum z vizuálních úprav novinky, i tak se však dá odvodit, že tu jsou (při nejmenším) nové větrací otvory v kapotě a v oblasti zadních blatníků.
Urus je v současnosti nejprodávanějším modelem značky Lamborghini, aktuálně mu připadá zhruba 60 procent celkových prodejů. A dá se předpokládat, že po představení modernizované verze toto číslo s největší pravděpodobností klesat nebude.