Článek
Jedna slavná éra je u konce. Italské Lamborghini se definitivně loučí s kultovním čistokrevným atmosférickým vidlicovým dvanáctiválcem. A zatímco vyvíjí nástupce zatím nejmodernějšího supersportu Aventador, představuje dvojici exkluzivních unikátů jako úplně poslední neelektrifikované dvanáctiválcové placky.
Jmenují se Invencible a Autentica. To první je červené kupé v agresivním odstínu Rosso Efesto, druhé pak šedý roadster v barvě Grigio Titans. Obě vzdávají hold staršímu unikátnímu projektu Sesto Elemento, oslavujícímu karbon jako šestý element a připomínajícímu zacílení italské značky na extrémně lehké moderní materiály, ale i dalším speciálním edicím z minulosti. A je logické, že novinky mají kompletně karbonovou karoserii s pro Lamborghini tradiční šestiúhelníkovou texturou. V minimalistickém sportovním interiéru pak ani není infotainment a návrháři upozorňují na výdechy ventilace z 3D tiskárny.
To zásadní na dvojici nových jedinečných býčích supersportů ze Sant' Agaty Bolognese je nejsilnější atmosférický vidlicový dvanáctiválec, jaký kdy Lamborghini vsadilo do silničního supersportu. Je jím podélně uložené srdce z finálního Aventadoru LP780-4 Ultimae o 780 koních (574 kW) a 720 newtonmetrech. Tradičně jej technici automobilky spojili s charakteristickým pohonem všech kol a sedmistupňovou automatickou převodovkou ISR.
Lamborghini ke svým nejnovějším technickým projektům nezveřejnilo detailnější technická data, ale vůbec poslední Aventador se stejnou technikou umí sprintovat z 0 na 100 km/h za 2,8 sekundy a jezdí maximální rychlostí 355 km/h. Italové nezveřejnili ani oficiální ceny, ale s obrovskou exkluzivitou i historický významem obou unikátů je pochopitelné, že už jim našlo domov.
O tom, kolik za ně šťastní majitelé zaplatili, tedy můžeme jen spekulovat. Současně jen dodáme, že oficiální cena finálních Aventadorů Ultimae byla vyšší než 11 milionů korun. Není výjimkou, když zákazníci za jedinečná Lamborghini na zakázku zaplatí minimálně 25 milionů korun, ale i násobně více. Sériové Ultimae se přitom vyrobilo v exkluzivním počtu 350 kupé a 250 roadsterů. A teď už se jen musíme rozloučit s tím, co ta nejsilnější Lamborghini dělalo opravdovými Lamborghini.
Legendární italská značka už letos představí své vůbec první hybridní Lamborghini, kterým s největší pravděpodobností bude plug-in hybridní SuperSUV Urus. V prvním čtvrtletí letošního roku bude debutovat také elektrifikovaný nástupce puristických dvanáctiválcových supersportů. I nadále jej bude pohánět zcela nový dvanáctiválec, avšak bude spojený s plug-in hybridní technikou. Historicky první elektromobil značky pak automobilka plánuje na rok 2028.