Článek
Psalo se 4. prosince 2017. Právě to byl den, kdy Lamborghini poprvé oficiálně představilo své úplně první SUV, když nepočítáme čistě terénní typ LM002. Výroba začala v únoru následujícího roku a tehdy nikdo neměl ani tušení, že Urus bude takový prodejní úspěch, ba dokonce že jen o nějaké čtyři roky později sjede z výrobní linky dvacetitisící vyrobený kus.
Vtip je v tom, že to dost možná nečekali ani v Sant’Agatě – Lamborghini od té doby najalo na pět set nových zaměstnanců, aby bylo schopné uspokojit vzrůstající poptávku. Jen velikost samotné továrny se zvětšila z 80 tisíc metrů čtverečních na 160 tisíc metrů. Typ Urus totiž automobilce více než zdvojnásobil celkový odbyt a očekává se, že brzy v prodejích překoná i supersport Huracan.
Čistě pro zajímavost – o jubilejním Lamborghini Urus s pořadovým číslem 20 000 víme alespoň tolik, že neslo fialovou barvu „Viola Mithras“ v kombinaci s černými brzdovými třmeny a panoramatickou střechou a že zamířilo k novopečenému majiteli do Ázerbájdžánu.
Motorizace je pochopitelně jasná – 4,0l dvakrát přeplňovaný osmiválec o výkonu 650 koní a točivém momentu 850 Nm, který svou sílu posílá na všechna čtyři kola přes osmistupňovou automatickou převodovku z dílen ZF. Díky tomu i navzdory hmotnosti 2,2 tuny zrychlí z klidu na stovku za lehce přes 3 sekundy a pokračuje až na maximálku 306 km/h.
To však nic nemění na tom, že po čtyřech letech se Urus dostal do poloviny svého „funkčního období“, a tak už výrobce pomalu, ale jistě připravuje facelift – v okolí továrny i různě po světě už jezdí prototypy takzvaného Lamborghini Urus „Evo“, který by měl být podle všeho výkonnější, rychlejší a vyspělejší.
Lamborghini rovněž zveřejnilo několik málo zajímavostí ohledně oblíbených specifikací zákazníků, včetně zakázkového programu na míru zvaného „Ad Personam“. Mezi pět nejoblíbenějších laků karoserie patřily barvy jako šedá Grigio Telesto, „šmoulově“ modrá Blu Cephelus, sytě fialová Viola Pasifae, matně černá Nero Noctis Matt, a jelikož je řeč o Lamborghini, nesměla chybět ani oranžová Arancio Borealis.
Mnohem zajímavější pak jsou data o najetých kilometrech – dle informací automobilky zákazníci navzdory prémiové značce jezdí poměrně často a najezdí denně desítky, někteří i stovky kilometrů. Dohromady údajně najezdili nějakých 360 milionů kilometrů, což, když onu vzdálenost vydělíme počtem vyrobených vozů, znamená 18 tisíc kilometrů na jeden kus. Což je na Lamborghini vlastně dost slušné. Výjimkou však nejsou vozy s nájezdem okolo 100 tisíc kilometrů nebo vyšším.
Navzdory všem spekulacím však není zcela jasné, zda bude Urus Evo silnější, nebo nikoliv, a jaká přesně facelift přinese vylepšení – vůz soudě podle dosavadních úspěchů příliš vylepšovat nepotřebuje.
Je nicméně téměř jisté, že přijde také elektrifikovaná verze – nejprve hybridní Urus, který se má objevit už v roce 2024, a posléze také plně elektrická verze – není však jisté, zda to bude po faceliftu, nebo až s příchodem následující generace.