Článek
Potvrzení účasti automobilky z italské Sant’Agaty Bolognese už máme zhruba od května, konečně se nám však kromě rozmazané designérské skici imitující pohyb vozu naskýtá pohled na reálné auto, byť trochu temný. A jedno je jisté – i když vůz musí striktně dodržovat určité vizuální parametry, pořád nese patrné prvky moderních Lamborghini.
Z temnoty nenápadně vykukuje kabina ve tvaru stíhačky a za ní pak mohutné zadní křídlo, což jsou vlastně typické tvary vozů kategorie Le Mans Hypercar. V přední části klenutých předních blatníků už však vidíme typický světelný podpis Lamborghini v podobě LED diod ve tvaru ypsilon a mezi nimi jak jinak než znak s rozzuřeným býkem.
Dle informací, které zatím poskytly oficiální stránky závodu 24 hodin Le Mans, má jít o motor kompletně vyvinutý závodním týmem Lamborghini, tzv. divizí Squadra Corse. Údajně dvakrát přeplňovaný osmiválec, a díky regulím už teď s jistotou víme, že i přes spárování s elektrickým rekuperačním systémem bude výkon vždy 500 kW, tedy 680 koní.
Soutěžní speciál, který se oficiálně představí v roce 2024, by měl být schopný uhánět po rovince Mulsanne až 340 km/h, přitom jeho suchá hmotnost bude 1 030 kg, tedy bez řidiče a dalších náplní, tak jak velí pravidla. Podle pravidel se také „Lamborghini LMH“ musí vejít do délky 5,1 metru a šířky 2 metry.
Jednou z mála informací, které automobilka už zveřejnila, je rozvor 3 148 mm. Výše zmíněný motor V8 twin-turbo by měl dle pravidel vážit alespoň 180 kg, přičemž vývoj šasi, uprostřed kterého bude motor uložen, má probíhat ve spolupráci s firmou Ligier Automotive. Sedmistupňovou sekvenční převodovku dodá vyhlášená britská firma Xtrac.
S výčtem jednotlivých dodavatelů se hodí připomenout, že výběr elektrické části hybridního pohonu je jasně daný pravidly – systém rekuperace energie (Motor Generator Unit neboli MGU) dodává Bosch, kdežto vysokokapacitní baterie pochází od Williams Advanced Engineering.
Lamborghini už dokonce zná jména továrních jezdců, kteří usednou do prototypu – budou jimi Andrea Caldarelli a Mirko Bortolotti.
Velká část výrobců se, podobně jako Lamborghini, rozhodla pro dvakrát přeplňované osmiválce – jmenovitě Porsche nebo třeba BMW, podobně tomu s největší pravděpodobností bude i v případě chystaného speciálu Ferrari. Zajímavé však je, že třeba taková Acura zvolila rovněž dvakrát přeplňovaný motor, ovšem s pouze šesti válci. Naproti tomu takový Cadillac pro změnu bude pohánět osmiválec, avšak s atmosférickým plněním.
„Když jsem v roce 2017 začal jezdit pro Lamborghini, doufal jsem, že si splním svůj dětský sen – startovat s mojí oblíbenou značkou v prestižní vytrvalostní soutěži,“ řekl jezdec Caldarelli. „Na tohle nové dobrodružství se opravdu těším a udělám maximum pro to, abychom společně uspěli.“