Článek
V loňském roce navrhla Evropská komise snížení emisí CO2 automobilů do roku 2030 o 55 procent v porovnání s úrovní z roku 2021 a úplný zákaz spalovacích motorů od roku 2035. Žádné z těchto pravidel zatím nebylo podepsáno, ale všichni víme, že je to reálná hrozba. A pokud se tak stane, může to také být poslední hřebík do rakve kdysi prosperujícímu evropskému automobilovému průmyslu.
Velké automobilky už houfně přecházejí na hybridní řešení a utrácejí vysoké částky za vývoj elektromobilů, které zatím není kde pořádně nabíjet, ale výrobci exkluzivních sportovních aut pořád vidí v budoucnosti i staré dobré motory spalující fosilní paliva.
Stephan Winkelmann, generální ředitel Lamborghini, v rozhovoru pro německý týdeník Welt am Sonntag jasně řekl, že chce, aby jeho společnost udržela spalovací motor naživu i po roce 2030. To se může z dnešního pohledu zdát snad nemožné, ale Winkelmann má plán.
„Po přechodu na hybridní pohon počkáme, zda bude možné nabízet vozidla se spalovacím motorem i po roce 2030,“ řekl doslova. „A pak uděláme maximum proto, abychom spalovací motory udržely naživu tak dlouho, jak jen to bude možné. Nejjednodušší možností jsou syntetická paliva, ale budeme hledat i další řešení.“ Podobně to vnímá i Porsche a Ferrari, otázkou však je, kolik bude litr syntetického benzinu stát.
Ať to ale dopadne jakkoliv, je jisté, že Lamborghini uvede v roce 2028 svůj první plně elektrický model a že to bude radikálně odlišný produkt od všeho, na co jsme od značky dosud viděli. Pravděpodobně bude mít podobu stroje 2+2, bude mít vyšší světlou výšku a podobně jako Ferrari, tak i tady se možná budeme bavit o nové automobilové podkategorii. Víme, že koncem tohoto roku by mělo být elektrické lambo v rané fázi vývoje, a jsme si jisti, že jakmile bude rozhodnuto o konečné filozofii designu, bude debutovat koncept, který bude přibližovat produkční model.
Každopádně pokud chcete mít jistotu, že vaše nové Lamborghini bude bez elektromotoru, budete to muset stihnout do konce letošního roku, protože pak přejde automobilka na hybridní pohonné jednotky.