Článek
Automobilka ze Sant'Agaty se na rozdíl od největšího konkurenta z Maranella v závodění nikdy příliš neangažovala. Zatímco Enzo Ferrari byl závodník tělem i duší, Ferruccio byl spíš průmyslník, a proto svou značku do motorsportu netlačil – stačilo mu porazit Ferrari na silnici. Časy se ale mění…
První vlaštovkou byl značkový pohár Super Trofeo rozjetý již v roce 2009, kdy se dychtiví majitelé Lamborghini mohli poměřit na trati za volantem závodní verze Gallardo, na niž o pět let později plynule navázal závodní Huracán. Jeho úspěchy a rozvoj třídy GT3 podnítily závodní oddělení Squadra Corse k vývoji zákaznických speciálů, které poslední roky prohánějí konkurenci od Ferrari, Audi, BMW nebo Mercedesu na okruzích po celém světě.
Nyní přichází další zlom – do závodění přichází sama automobilka a rovnou v té nejvyšší lize hyperaut. Nové regule totiž přinesly výrazné snížení nákladů a tím rozšíření závodního pole: Už letos se o vítězství v Le Mans (respektive v celém světovém seriálu vytrvalostních závodů WEC) pralo Ferrari, Toyota, Peugeot, Porsche a Cadillac (plus soukromníci Glickenhaus a Vanwall), příští rok bude na startovní linii stát také BMW, Alpine (možná také Acura) a nejnověji i Lamborghini.
Právě představený hybridní speciál SC63 (zkratka pro Squadra Corse 1963) je postavený podle regulí LMDh se sdílenými komponenty – jsou jasně daní výrobci šasi (Lamborghini se spojilo s firmou Ligier), dodavatelé hybridního systému (Xtrac, elektronika Bosch) a baterií (Williams Advanced Engineering).
Spalovací jednotku si však Lamborghini vyvíjí samo a půjde o dvakrát přeplňovaný 3,8 V8 s koncepcí „studené-V“, tedy turbodmychadly instalovanými mimo véčko motoru pro lepší chlazení a nižší těžiště. Kombinovaný výkon celého hybridního systému je stanovený regulemi na 680 koní, které roztáčí pouze zadní kola.
Lamborghini postaví dva exempláře, jeden pro Le Mans a světovou sérii WEC, druhý pro americký šampionát IMSA. Závodní operace bude řídit tým Iron Lynx a testování začne už za pár týdnů. Za volantem se budou střídat borci jako Mirko Bortolotti nebo Andrea Caldarelli plus Romain Grosjean a Daniil Kvyat, dva jezdci se zkušenostmi z F1.
Takže sotva skončilo Le Mans 2023, my už se nemůžeme dočkat ročníku 2024!