Článek
Dlouho očekávané kupé, jehož konstrukce se řídí staromódní rovnicí „atmosférický motor + manuální převodovka + zadní pohon = vysmátý šofér“, se v showroomech příliš dlouho neohřeje. Na vině jsou přísnější emisní regule, které vejdou v platnost nejpozději na jaře roku 2024. Díky bohu, že už jsme se s ním stačili svézt.
Není překvapením, že zájem o vozy Toyota GR86 začíná neustále a neuspořádaně růst, příčinou je právě ojedinělost klasické koncepce vozu, umocněná jasně daným termínem, od kdy se GR86 nesmí na evropské půdě prodávat. „Už teď zaznamenáváme rostoucí počet objednávek od evropských zákazníků, řada z nich se domnívá, že GR86 bude poslední svého druhu. A při nejmenším v Evropě by to opravdu mohla být pravda,“ nechal se slyšet výkonný ředitel evropské divize Toyoty Matt Harrison.
Dle jeho vlastních slov doporučuje zájemcům jednat „relativně rychle“, neboť rostoucí počet objednávek pochopitelně bude oddalovat termíny dodání. Typ GR86 totiž už za dva roky nebude vyhovovat novým emisním a bezpečnostním pravidlům, které podle Toyoty nelze splnit – alespoň tedy ne bez značných „konstruktérských zásahů“. Už teď se šušká o tom, že nástupce dost možná bude alespoň částečně elektrifikovaný, pokud tedy nějaký bude.
Objednávky měla automobilka oficiálně začít přijímat až na jaře roku 2022, avšak nabídky Toyotě chodí už teď, což značí ohromný zájem o vůz. První exempláře by k evropským zákazníkům měly stihnout dorazit ještě v první polovině roku.
„Předchůdce byl v Evropě velmi oblíbený, zejména pak příznivě ovlivnil celkovou image značky na trhu,“ podotýká viceprezident evropského oddělení Toyoty, Tom Fux. „Mezi členy této nevelké, ovšem o to zapálenější skupiny zákazníků, jsou vozy jako je nová GR86 velmi žádané. Proto je pro nás klíčové tento vůz na evropském trhu nabízet, neboť v nedaleké budoucnosti to už nebude možné. Dva roky sice nejsou moc, pořád je to ale dobrá příležitost, jak si vůz pořídit,“ řekl Fux.
Toyota také v neposlední řadě prohlásila, že sám Akio Toyoda, prezident automobilky a velký automobilový nadšenec, je potěšen veskrze pozitivní odezvou od celosvětové odborné veřejnosti z testování nové GR86.
Už první Toyota GT86 – potažmo příbuzné Subaru BRZ, které se u nás pro změnu nebude prodávat vůbec – nebylo jen tak nějaké sportovní auto. I přes ohromně zábavné jízdní vlastnosti, které člověka vtáhnou do děje, se s ním dalo i relativně normálně jezdit, a jak čas ukázal, vozy byly jako ojetiny i poměrně dost spolehlivé. Díky nízké hmotnosti a pneumatikám z Toyoty Prius navíc provozní náklady nebyly likvidační.
Jenže jak máme rozumět tomu, že bude GR86 „poslední svého druhu“? Toyota nevylučuje, že by se další sportovní kupé v budoucnu mohlo objevit, je však zhruba 99% pravděpodobnost, že takový vůz nebude mít jen spalovací motor, natož pak atmosférický. „Dá se říct, že GR86 bude labutí písní jedné éry automobilové evoluce, která se pomalu ale jistě blíží ke konci,“ přiznává Fux.
Závodní divize Toyoty Gazoo Racing, která je odpovědná i za silniční sportovní vozy, však bude fungovat i nadále. „Byť jednou svět přejde na bezemisní pohon, naše sportovní divize bude fungovat i nadále – důkazem budiž vytrvalostní hyperauto pro seriál WEC nebo nový rallye speciál pro WRC. Navíc nyní testujeme vůz GR Yaris ve verzi na vodík, takže není pochyb o tom, že naše značka se postará o vzrušení i v elektrické éře.“ uzavřel Fux.
Otázkou je, jak to bude u nové Toyoty GR86 s cenou. Předchozí GT86 a Subaru BRZ, přestože skrz svůj životní cyklus průběžně zdražovaly, nikdy nepřesáhly hranici milionu. U nové generace je ovšem vzhledem k emisním pokutám, ale i zvýšené poptávce dost možné, že se přes tuto klíčovou hranici přehoupne.