Článek
Firmu KTM nejspíš všichni známe. Ať už je to ze světa motocyklů nebo automobilů, dokázal si výrobce z rakouského Mattighofenu vydobýt slušnou reputaci. Své zkušenosti ze závodů a technické dovednosti teď posouvá na novou úroveň prostřednictvím zbrusu nového supersportu X-Bow GT-XR.
Při hmotnosti pouhých 1 250 kilogramů by na pohon bohatě stačil i 2,0l přeplňovaný čtyřválec, který známe z klasického X-Bow – jenže lidé od KTM chtěli stvořit něco výjimečného. Využili tedy svých dobrých vztahů s automobilkou Audi a domluvili se na dodávce fantastických přeplňovaných pětiválců o objemu 2,5 litru, které známe z Audi RS3 a Audi TT RS a které KTM použilo v okruhových X-Bow GT2 a GTX.
Více o výrobci KTM:
Tento charakterní motor, který si už devětkrát vysloužil ocenění Motor roku, se však nyní dostal také do modelu GT-XR, který je schválen pro jízdu na pozemních komunikacích. Vyladěn je v tomto případě na velmi lákavých 500 koní výkonu a 581 Nm točivého momentu, takže s tímto lehkým a aerodynamickým autem udělá hotové divy.
Těmi „divy“ se konkrétně myslí sprint na stovku za 3,4 sekundy a maximální rychlost více než dostatečných 280 km/h. Tomu částečně vděčí sedmistupňové dvouspojkové převodovce, která se stará o bleskurychlé změny kvaltů při řazení dolů i nahoru. Ta následně roztáčí výhradně zadní kola přes samosvorný diferenciál.
Základ konstrukce tvoří karbonový monokok, který, jak výrobce uvádí na svých stránkách, váží sám o sobě pouhých 89 kilogramů, což je malosériového výrobce fantastická hodnota.
K tvrzení výrobce, že je také perfektním autem na denní jezdění, bychom měli určité výhrady, faktem ale je, že má velkou 96litrovou nádrž, progresivní posilovač řízení, který reguluje svůj účinek v závislosti na rychlosti, a dokonce je možné si připlatit za hydraulický systém, který auto přizvedne o 9 cm.
Není dosud jasné, jak moc velké množství přítlaku je vůz schopen generovat, víme však, že se na něm nepodílí jen velké zadní křídlo, masivní difuzor a výrazný přední splitter, ale také samotná podlaha vozu, která má za účel vytvářet tzv. přísavný efekt. I přes fantastické výkony v přímce tedy budou hlavní doménou KTM zatáčky.
O brzdění se starají jednodílné brzdové třmeny s osmi písty, které se zakusují do ocelových kotoučů – pro fajnšmekry však budou za příplatek k mání také karbon-keramické. Podvozkové komponenty dodala německá firma Sachs, lehká kovaná kola mohou mít za příplatek dokonce centrální matici.
Uvnitř nacházíme striktně účelný interiér s karbonovým volantem jako vystřiženým ze závodního auta, kde všechny důležité funkce najdeme právě na něm. Nikoho nejspíš nepřekvapí, že z karbonu je také většina ostatních panelů.
V duchu závodních vozů je sedadlo ukotveno napevno a pohybuje se jen volant s pedály, přesto tu najdeme komfortní prvky jako je klimatizace nebo audiosystém s bluetooth, za příplatek k základní ceně 284 900 eur (6,8 milionu Kč) je i zadní parkovací kamera.