Hlavní obsah

KTM X-Bow GT-XR je poctivý pětiválcový supersport, kterého jsme se od Audi nedočkali

Foto: KTM

Typ X-Bow GT-XR je zbrusu nová silniční střela od rakouské firmy KTM. Za sporťák inspirovaný závodními GT vozy si výrobce účtuje 284 900 eur, tedy cca 6,8 milionu korun

Audi vyrábí vynikající přeplňovaný pětiválec, který sice skvěle funguje v modelech RS3 a TT, ale samotný výrobce jej nikdy nepoužil v autě, které by bylo od základu zamýšleno jako sportovní vůz. Toho se teď zhostila rakouská firma KTM, která představila lehký a aerodynamický typ X-Bow GT-XR.

Článek

Firmu KTM nejspíš všichni známe. Ať už je to ze světa motocyklů nebo automobilů, dokázal si výrobce z rakouského Mattighofenu vydobýt slušnou reputaci. Své zkušenosti ze závodů a technické dovednosti teď posouvá na novou úroveň prostřednictvím zbrusu nového supersportu X-Bow GT-XR.

Foto: KTM

KTM X-Bow GT-XR je silniční supersport se silným důrazem na nízkou hmotnost, aerodynamickou účinnost a maximální výkony. Takže nic pro pozéry!

Při hmotnosti pouhých 1 250 kilogramů by na pohon bohatě stačil i 2,0l přeplňovaný čtyřválec, který známe z klasického X-Bow – jenže lidé od KTM chtěli stvořit něco výjimečného. Využili tedy svých dobrých vztahů s automobilkou Audi a domluvili se na dodávce fantastických přeplňovaných pětiválců o objemu 2,5 litru, které známe z Audi RS3 a Audi TT RS a které KTM použilo v okruhových X-Bow GT2 a GTX.

Tento charakterní motor, který si už devětkrát vysloužil ocenění Motor roku, se však nyní dostal také do modelu GT-XR, který je schválen pro jízdu na pozemních komunikacích. Vyladěn je v tomto případě na velmi lákavých 500 koní výkonu a 581 Nm točivého momentu, takže s tímto lehkým a aerodynamickým autem udělá hotové divy.

Těmi „divy“ se konkrétně myslí sprint na stovku za 3,4 sekundy a maximální rychlost více než dostatečných 280 km/h. Tomu částečně vděčí sedmistupňové dvouspojkové převodovce, která se stará o bleskurychlé změny kvaltů při řazení dolů i nahoru. Ta následně roztáčí výhradně zadní kola přes samosvorný diferenciál.

Foto: KTM

Vynikající 2,5l přeplňovaný pětiválec z dílen Audi je tu vyladěn na výkon 500 koní a 580 Nm točivého momentu. Což je na auto o suché hmotnosti 1 250 kg víc než dost

Základ konstrukce tvoří karbonový monokok, který, jak výrobce uvádí na svých stránkách, váží sám o sobě pouhých 89 kilogramů, což je malosériového výrobce fantastická hodnota.

K tvrzení výrobce, že je také perfektním autem na denní jezdění, bychom měli určité výhrady, faktem ale je, že má velkou 96litrovou nádrž, progresivní posilovač řízení, který reguluje svůj účinek v závislosti na rychlosti, a dokonce je možné si připlatit za hydraulický systém, který auto přizvedne o 9 cm.

Foto: KTM

Interiér je plný karbonu a… vlastně ničeho kromě těch úplně nejnutnějších věcí. Sedačky jsou napevno, posouvá se jen volant s pedály, tak jako v závodním autě

Není dosud jasné, jak moc velké množství přítlaku je vůz schopen generovat, víme však, že se na něm nepodílí jen velké zadní křídlo, masivní difuzor a výrazný přední splitter, ale také samotná podlaha vozu, která má za účel vytvářet tzv. přísavný efekt. I přes fantastické výkony v přímce tedy budou hlavní doménou KTM zatáčky.

O brzdění se starají jednodílné brzdové třmeny s osmi písty, které se zakusují do ocelových kotoučů – pro fajnšmekry však budou za příplatek k mání také karbon-keramické. Podvozkové komponenty dodala německá firma Sachs, lehká kovaná kola mohou mít za příplatek dokonce centrální matici.

Uvnitř nacházíme striktně účelný interiér s karbonovým volantem jako vystřiženým ze závodního auta, kde všechny důležité funkce najdeme právě na něm. Nikoho nejspíš nepřekvapí, že z karbonu je také většina ostatních panelů.

V duchu závodních vozů je sedadlo ukotveno napevno a pohybuje se jen volant s pedály, přesto tu najdeme komfortní prvky jako je klimatizace nebo audiosystém s bluetooth, za příplatek k základní ceně 284 900 eur (6,8 milionu Kč) je i zadní parkovací kamera.

Související témata:
Načítám