Článek
Organizace TÜV (zkratka pro Technické kontrolní sdružení) analyzovala přes 10 milionů automobilů, které od loňského do letošního léta absolvovaly v Německu technickou kontrolu. Web Svolávačky.cz s odkazem na tamní zdroje informuje, že s podílem 20,5 % „významných“ nebo „nebezpečných“ závad neprošlo zhruba každé páté vozidlo. Oproti roku předchozímu je to nárůst o 0,3 procentního bodu.
Čím starší vozidla jsou, tím více strastí je logicky během technických kontrol evidováno. Zatímco dvou až tříletých vozů neprošlo „jen“ 5,7 %, v případě dvanácti- až třináctiletých ojetin se bavíme už o 28,9 procenta! Pro Němce je stav starších aut stále důležitější, neboť i u našich západních sousedů vozový park stárne. Zatímco v roce 2011 bylo průměrné stáří 8,3 roku, letos už je to přes deset let.
Jenže i necelých šest procent u prakticky zánovních kousků je alarmujících. Organizace TÜV nezůstala jen u všeobecných čísel a ukázala na konkrétní modely. Na chvostu žebříčku aut vyrobených v letech 2020 až 2021 se nachází Tesla Model 3, kde pro vážné závady neprojde 14,7 % těchto vozů. K chlubení není ani výsledek Dacie Logan (11,4 %), Seatu Alhambra (10,3 %), Opelu Crossland (10,2 %) či Dacie Dokker (10,2 %).
Překvapivě se sem ale řadí také dvě škodovky – u německých STK neprošlo 9,1 % prověřovaných vozů Scala a rovných devět procent Superbů. Lépe je na tom mezi mladými ojetinami třeba i Dacia Sandero, kde se výraznější technický problém objevil u 8,8 % aut.
Proč je to tak překvapivé? Koncernová auta jinak vévodí statistice z opačného konce, pět z deseti nejspolehlivějších mladých ojetin pochází od Volkswagenu nebo Audi. Kromě nich se sem vešla ještě dvojice mercedesů, Mitsubishi ASX a Toyota RAV4. Chuť si Škodovka spravila v žebříčku o něco starších vozů (čtyři až pět let), kde se Karoq řadí mezi osmičku nejspolehlivějších.
Nejspolehlivější vozy na STK vyrobené 2020 a 2021 dle TÜV
Pořadí | Model | Neprošlo STK | Průměrný nájezd |
---|---|---|---|
1. | VW Golf Sportsvan | 2,0 % | 30 000 km |
2. | Audi Q2 | 2,1 % | 33 000 km |
3. | Audi TT | 2,5 % | 33 000 km |
4. | Mercedes-Benz třídy B | 2,6 % | 32 000 km |
= | Mercedes-Benz GLC | 2,6 % | 47 000 km |
= | VW e-Golf | 2,6 % | 30 000 km |
= | VW T-Roc | 2,6 % | 34 000 km |
8. | Mitsubishi ASX | 2,9 % | 32 000 km |
= | Toyota RAV4 | 2,9 % | 39 000 km |
10. | Audi Q5 | 3,3 % | 53 000 km |
= | Suzuki Vitara | 3,3 % | 30 000 km |
Nejméně spolehlivé vozy na STK vyrobené 2020 a 2021 dle TÜV
Pořadí | Model | Neprošlo STK | Průměrný nájezd |
---|---|---|---|
102. | Dacia Sandero | 8,8 % | 30 000 km |
103. | VW Sharan | 8,9 % | 53 000 km |
104. | Škoda Superb | 9,0 % | 67 000 km |
105. | Ford Galaxy | 9,1 % | 60 000 km |
= | Škoda Scala | 9,1 % | 38 000 km |
107. | Dacia Dokker | 10,2 % | 38 000 km |
= | Opel Crossland | 10,2 % | 28 000 km |
109. | Seat Alhambra | 10,3 % | 50 000 km |
110. | Dacia Logan | 11,4 % | 39 000 km |
111. | Tesla Model 3 | 14,7 % | 55 000 km |