Hlavní obsah

Krůček od smrti: Ohořelý vrak F1 bude v muzeu připomínat den, kdy se Romain Grosjean podruhé narodil

Foto: Formula 1

F1 Exhibition ve španělském Madridu otevře 24. března novou expozici s názvem Survival, kde bude vystaven ohořelý vrak Haas VF-20, se kterým francouzský pilot v roce 2020 ošklivě havaroval

Díky ohromnému pokroku v bezpečnosti je to už poměrně dlouho, co jsme byli ve Formuli 1 svědky smrtelné nehody. V roce 2020 jsme si však připomněli, že nebezpečí stále číhá na dohled. To bude od nynějška připomínat expozice věnovaná děsivé havárii Romaina Grosjeana.

Článek

Jezdců, kteří v průběhu své kariéry ošklivě havarovali, je celá řada. Rubens Barrichello v roce 1994 v Imole utrpěl otřes mozku. Michael Schumacher si v roce 1999 v Silverstone zlomil nohu. Nikiho Laudu havárie poznamenala do konce života. A u jiných si osud vyžádal mnohem víc. Naposledy světem Formule 1 otřásla opravdu havárie v roce 2020.

Bylo to v prvním kole na Velké ceně Bahrajnu, kdy se po kontaktu se soupeřem monopost Haas s Romainem Grosjeanem za volantem stal neovladatelným a rychlostí 191 km/h se řítil směrem ke svodidlům. Rána! Proražená svodidla. Auto rozlomené vejpůl. Obrovský požár. Následující okamžiky se najednou zdály nekonečně dlouhé, byť to byly jen desítky vteřin.

Foto: Formula 1

Romain Grosjean strávil v plamenech 28 sekund, v té chvíli se to však zdálo mnohem delší. Francouzský závodník jako zázrakem od strašlivé nehody odešel po svých

Po nehodě Julese Bianchiho v Suzuce v roce 2014 s následkem úmrtí jsme všichni doufali, že už nikdy nebudeme svědky přímého ohrožení života některého z pilotů. Je ale dost dobře možné, že právě Bianchiho nehoda pomohla zachránit život Romainu Grosjeanovi.

Kromě neuvěřitelně odolných materiálů, ze kterých je vyrobena kombinéza a helma pilotů, měl totiž na záchraně života dnes 36letého Grosjeana velký vliv ochranný oblouk zvaný Halo. Ten byl před lety velkým tématem a řada pilotů jej při prvních testech v roce 2017 dokonce bojkotovala. Paradoxní je, že jedním z nich byl právě Grosjean.

Karbonový monokok Formule 1 je sice nesmírně odolný a pevný, hlava pilota však příliš chráněna není – a přesně za tímto účelem vzniklo Halo. Že funguje perfektně, potvrdila právě Grosjeanova nehoda. Tehdy v rychlosti 191 km/h prorazil svodidla, přičemž na něj působilo přetížení 53 G (!). Jako zázrakem vyvázl jen s mírnými popáleninami a pohmožděninami. Z místa nehody dokonce odešel po svých.

Vedení seriálu Formule 1 se tedy rozhodlo připomenout důležitost bezpečnosti jezdců tím, že ohořelý vrak Grosjeanova monopostu použije jako muzejní exponát. K vidění bude na výstavě Formula 1 Exhibition ve španělském Madridu a bude připomínat, jak ohromný pokrok bezpečnost jezdců v průběhu posledních let prodělala.

Vraku monopostu Haas VF-20 je věnována celá jedna expozice s příhodným názvem Survival, tedy přežití. Doplněna bude o video vytvořené ve spolupráci s cenami ověnčenými umělci a tvůrci, součástí jsou i dosud nezveřejněné záběry ze samotné nehody. Výstava má být otevřena a přístupná veřejnosti už od 24. března.

Závodní jezdci a zejména piloti Formule 1 pravidelně riskují své zdraví, ba dokonce své životy. Proč? Pro pobavení nás diváků. A pro ukojení vlastní závislosti na rychlosti. Kromě faktu, že monopost F1 funguje tím lépe, čím rychleji se s ním jede, piloty pohání touha po vítězství a snaha být lepší než ostatní. Jsou to novodobí gladiátoři moderního sportu a zasluhují respekt.

Související témata:
Madrid
Načítám