Hlavní obsah

Krabice od bot tvarovaná větrem: Volvo představuje svůj nový designový směr

Foto: Volvo

Postupné představování nové vlajkové lodi automobilky Volvo, elektrického sedmimístného SUV EX90, pomalu spěje do své závěrečné fáze. Posledním lákadlem na finální odhalení je představení designu exteriéru a interiéru, které naznačuje, že se máme nač těšit!

Článek

Navrhnout budoucí podobu modelů Volvo pro elektrickou budoucnost musel být oříšek. Všichni jsme totiž odpradávna zvyklí, že Volva (zjednodušeně) vypadají jako krabice od bot na kolech – a to i když se jejich hrany v posledních dekádách a letech notně obrousily. Jenže aerodynamické požadavky pro co nejdelší dojezd vyžadují oblé křivky. Co s tím?

Tým designérů kolem T. Jona Mayera tak šel především cestou uhlazení tvarů – přídi už nedominuje velký gril chladiče, takže může mít plastičtější tvar, ploché boky doladili integrovanými klikami dveří a ukrytím bočních sloupků, které již nevystupují z povrchu, ale sklo bočních oken přes ně vytváří jednolitou plochu. To také pomáhá zvyšovat dojem kvality, což k prémiové značce perfektně sedí. Záď však bude typicky hranatá, aby zdůraznila vysokou praktičnost EX90, která pojme až sedm pasažérů.

Foto: Volvo

Design produkčního Volva EX90 bude přímo vycházet z konceptu Recharge

Výsledkem je hodnota koeficientu aerodynamického odporu 0,29, což je na sedmimístné SUV velmi slušná hodnota. Především ale má být EX90 (jejíž design vychází z konceptu Recharge) skutečně pohledným autem v čistém skandinávském stylu, které nehyzdí žádné samoúčelné aerodynamické výstřelky rušící celkový dojem a prodražující výrobu. Možná si ale říkáte, co to má ta EX90 na střeše.

Je to kryt LiDARu, speciálního laserového senzoru, jenž má každá EX90 v základní výbavě pro maximální bezpečnost. Jeho umístění v co největší výšce podporuje jeho dalekosáhlý rozhled (umístění v čelní masce by to bylo jako mít oči ve výšce kolen), který převyšuje dosah radaru a čelních světlometů, o lidských očích ani nemluvě. Právě jeho vkusná integrace byl pro designéry druhý největší oříšek, ale popasovali se s tím na výbornou – vnímejte ho jako korunu krále bezpečnosti.

V kontrastu s „chladným“ zevnějškem má pak být vlídné a útulné pojetí interiéru (toto pojetí „odměřený na povrch, vlídný uvnitř“ odráží, jak svět vnímá náturu severských národů), z něhož jsme však zatím viděli jen palubní desku. Hádáme ale, že bude výjimečně prostorný (o tom svědčí rozvor 2 985 mm) a vzdušný – a také prosvětlený díky rozměrnému panoramatickému střešnímu oknu.

Foto: Volvo

Palubní deska bude zcela prosté klasických tlačítek, o to více prostoru by v interiéru mělo zbývat pro lidskou posádku

To si ale potvrdíme až 9. listopadu, kdy bude Volvo EX90 konečně kompletně odhaleno. Zatím slibuje inovativní pojetí, moderní design a špičkovou techniku kombinovanou s přátelským a útulným prostředím s vysokou úrovní uživatelské vstřícnosti a příkladnou bezpečností. Sami jsme zvědaví, jak se EX90 podaří takto protichůdné požadavky splnit.

Načítám