Hlavní obsah

Kosmické prosklení a hranatý volant: Budoucnost podle Peugeotu je pořádně sexy

Foto: Peugeot

Další automobilkou, která na lasvegaském Veletrhu spotřební elektroniky (CES) poodkryla závoj svých vizí, je Peugeot. Tento koncept nesoucí jméno Inception (v překladu „počátek“) je poměrně odvážně navržený elektromobil, kterým by se v budoucnu měly inspirovat všechny modely značky.

Článek

Tohle není žádná samoúčelná designérská hra. První produkční modely francouzské automobilky inspirované konceptem Inception se mají objevit už v roce 2025. Půjde zejména o crossovery, máme se však těšit i na kompaktní hatchbacky. Koncept Inception, který je 5 metrů dlouhý a pouze 1,34 metru vysoký, staví na platformě mateřského koncernu Stellantis známé pod označením STLA Large.

Foto: Peugeot

Futuristické tvary konceptu Inception se promítnou do budoucích produkčních modelů Peugeot

V útrobách vozu se ukrývá 100kWh baterie, která zásobuje energií 800V pohonnou soustavu. Tyto parametry mají dle výrobce stačit k dojezdu až 800 kilometrů, přitom nabíjení by mělo být velmi rychlé – mluví se o dojezdu 150 km po každých 5 minutách u nabíječky.

A teď to nejlepší – samotný pohon kol zajišťují hned dva elektromotory, po jednom na každé nápravě, koncept je tedy „čtyřkolka“. Na všechna čtyři poháněná kola potom putuje výkon až 680 koní, zrychlení z klidu na stovku by mělo trvat necelé 3 sekundy.

V interiéru novinka prezentuje zbrusu novou generaci takzvaného i-Cockpitu. Hlavní zajímavostí tu je ovládací systém Hypersquare, jehož součástí je třeba hranatý volant inspirovaný světem počítačových her. Mezi ním a koly ovšem není mechanická vazba a informace o zatáčení jdou ke kolům digitálně.

Foto: Peugeot

Hranatý volant se podle Peugeotu postupně stane průmyslovým standardem, začněte si zvykat

Součástí systému Hypersquare je i pozoruhodně řešené ovládání palubních systémů – díky tomu je možné ovládat nejen audiosystém, ale třeba i klimatizaci a vytápění pouze za pomoci úsporných pohybů palcem, aniž by bylo potřeba sundat ruce z volantu.

Další zajímavostí je ohromné prosklení vozu o úctyhodné ploše 7,25 metru čtverečního. Jde o sklo typu Narima, které používá například vesmírná agentura NASA jako prosklení skafandrů pro kosmonauty. Sklo má speciální povrchovou úpravu tvořenou oxidem železitým, což mu propůjčuje kromě charakteristického nažloutlého odstínu výborné termoizolační vlastnosti.

Díky systému STLA AutoDrive vůz disponuje 4. stupněm autonomní jízdy, a přestože všechny tyto technologie našim uším zní jako hudba budoucnosti, podle Peugeotu se s řadou z nich můžeme setkat už za pár let – ne však dříve než v roce 2025.

Jak se vám líbí budoucnost podle Peugeotu?
Nádhera, sem s ní
29,1 %
Až na ten volant dobrý
11 %
Jde to nějak mimo mě
59,9 %
Celkem hlasovalo 1852 čtenářů.
Načítám