Článek
Kolínská automobilka Toyota Motor Manufacturing Czech Republic se má od dubna vrátit k plné výrobě přes 1000 vozů denně. V březnu se kvůli nedostatku komponentů auta vyráběla pouze tři dny v týdnu, po celý únor z linek nesjížděla vůbec. Podle odhadů nevyrobila společnost kvůli omezením z února a března zhruba 25 000 aut. Dodávky dílů jsou nyní jisté na duben a květen, řekl dnes ČTK mluvčí automobilky Tomáš Paroubek.
„V neděli začínáme večerní směnou, v dubnu a květnu pojedeme na plné obrátky, ale nikde není jistota, že do budoucna se situace nebude opakovat,“ řekl Paroubek. Automobilka podle něj měla letos podle výrobního plánu vyprodukovat 225 000 vozů, loni jich bylo přes 202 000. „Měli jsme dál růst, ale kvůli omezením se budeme pohybovat na podobném čísle jako loni, tedy kolem 202 000 aut,“ doplnil mluvčí.
Hodnota nevyrobených aut je zhruba čtyři miliardy korun. „Jsou to peníze, jež neprotekly firmou, které bychom inkasovali a dál se dostávaly do dodavatelského řetězce,“ řekl Paroubek.
Podle kolektivní smlouvy dostávají zaměstnanci za odstávku odměnu ve výši 85 procent průměrného platu. Smlouva mimo jiné garantuje takzvané minusové směny, které zaměstnancům umožňují rozvržení práce podle konta pracovní doby. Zaměstnanci pak tyto směny odpracují, až bude dostatek dílů.
Toyota Motor Manufacturing Czech Republic zaměstnává v Kolíně zhruba 3600 lidí. Pracují v třísměnném provozu od pondělí do pátku. Automobilka produkuje v běžném režimu denně zhruba 1000 aut. Loni navýšila po dvou slabších letech produkci zhruba o čtvrtinu, vyrobila přes 202 000 vozů.