Článek
Blíží se definitivní konec legendy? Chevrolet totiž oznámil vyřazení základní čtyřválcové varianty Camaro z nabídky, což je jen první krok k ukončení výroby současné šesté generace ikonického muscle caru, jehož historie sahá až do hloubi šedesátých let a je úzce propletená s Mustangem, Challengerem, Chargerem a ostatními svalnatými osmiválcovými monstry, a vlastně s celou americkou automobilovou kulturou.
Camaro se zrodilo v roce 1966 jako přímá reakce na fenomenální úspěch Mustangu a Chevrolet to ani nijak nezastíral. Dokonce když se novináři ptali produktových manažerů, co je „Camaro“, odpověděli, že jde o malé zlomyslné zvíře, které pojídá mustangy. Camaro sice nebylo zase tolik sexy jako jeho protějšek od Fordu, ale vždy jezdilo o trochu lépe a mělo o něco víc síly (tedy pokud ho nesrovnáváme s drsňáky od Shelbyho).
Mezi fanoušky jsou nejoblíbenější první dvě generace klasických tvarů (60. a 70. léta), modernější sportovněji laděné varianty z osmdesátek a devadesátek ztratily kus své vizuální identity. Ta se ale naplno vrátila s retro-moderní pátou generací v roce 2010, která byla znovu poctivým americkým muscle carem.
Jenže šestá generace představená v roce 2016 o část vizuálního kouzla zase přišla – Chevroletu se přechod od retra k čisté moderně nepodařil tak úspěšně jako designérům Fordu. Popularita Camara, která popravdě vždy zaostávala za všeobecně oblíbenějším Mustangem, tak začala postupně klesat a po nepodařeném faceliftu na přelomu let 2018/19 rovnou padala. Chevroletu tak nezbývalo než začít přemýšlet, kdy zhasnout vypínač. A ten moment přijde na konci letošního roku…
Poslední radostí pro skalní fanoušky tak bude rozlučková verze zvaná příhodně Collector's Edition. Vztahuje se jak na základní motorizaci 1LT s šestiválcem, tak na výkonnější verzi SS s atmosférickým osmiválcem nebo na vrcholnou verzi ZL1 s osmiválcem přeplňovaným kompresorem.
Vyznačuje se upraveným bodykitem, speciálním designem 20palcových kol a exkluzivním matně černým lakem Panther Black Matte – název je symbolickým odkazem na označení černého laku původního Camara z šedesátých let a vůbec poprvé v historii se Camaro nabízí s matně černým lakem již z výroby. Jako třešnička na dortu bude metalický černý pruh táhnoucí se po horní části vozu od kapoty až po víko kufru. Camaro ve verzi Collector's Edition má vzniknout v pouhých 350 exemplářích, každý se sériovým číslem konkrétního kusu na volantu.
Otázka je, co bude dál. Ford svému Mustangu věří a nedávno vyslal do světa jeho již osmou generaci, která je stále ještě plně benzinová. Jenže Dodge zase připravuje kompletně elektrickou podobu ikonického Chargeru. Kam se v této nejisté době vrhnou produktoví plánovači Chevroletu?
To dost možná zatím nevědí ani oni sami, protože žádné ujištění o blížícím se představení nástupce nepřichází, i když na něj fanoušci této automobilové legendy čekají jako na smilování. Snad to v Chevroletu nezazdí a nevrátí Camaro na trh třeba jako elektrické SUV…