Článek
Vymírající druh V12. Téměř všichni výrobci už od spalovacích motorů tohoto typu (tedy ti, kteří je vůbec vyráběli), upustili. „Motor V12 je odsouzen k zániku,“ řekli například před lety lidé z automobilky McLaren. Je hlučný. Je žíznivý. Ale má charakter. V12 dovezl Ayrtona Sennu k jeho třetímu mistrovskému titulu. A třeba takové Ferrari si na nich doslova postavilo svoji pověst.
Další automobilka, ke které v posledních téměř třech dekádách neodmyslitelně patřily dvanáctiválce, je britský Aston Martin. Tedy prozatím stále ještě patří – dnes totiž automobilka z Gaydonu představila zbrusu novou verzi typu Vantage, a zároveň také poslední Vantage s dvanáctiválcem. A jeden z posledních dvanáctiválcových Astonů vůbec.
Ještě předtím, než V12 naposledy zaburácí ve voze Aston Martin V12 Vantage, proběhne to se vší parádou – a také dost nahlas. To je ostatně motto, se kterým Tobias Moers, současný šéf skupiny Aston Martin Lagonda, prezentoval tento výběhový model. „Vždy jsme byli zastánci loučení ve velkém stylu – a nikdy ne loučení potichu.“
Výkon doslova vypiplaného V12 twin-turbo o objemu 5,2 litru je 700 koní a 753 Nm točivého momentu. Značka už udává i základní výkonnostní údaje, jmenovitě sprint z klidu na stovku za 3,4 sekundy a maximální rychlost 320 km/h. Překvapivě zbrusu nový V12 Vantage RS nebude mít manuální převodovku – řadit se tu bude osmistupňovým automatem, který známe z většiny ostatních Astonů Martin.
Přirozeně nejde jen o Vantage, do kterého lidé od Astonu nacpali motor z většího DBS. Vůz je rozšířen o 40 milimetrů pro lepší stabilitu a přilnavost. Podvozek sám o sobě dostál řady změn – pružiny vpředu jsou tužší o 50 procent, zadní o 40 procent. Kvůli většímu a těžšímu motoru jsou přední stabilizátory tužší o pět procent, ty zadní jsou kupodivu „měkčí“ o 41 procent – částečně kvůli lepší trakci zadní poháněné nápravy, částečně kvůli jízdnímu komfortu.
Vůz je také lehčí, neboť většina dílů je z karbonu, nerezový výfukový systém má tenčí stěny, dokonce je tu i odlehčená autobaterie. Díly karoserie pak nejsou jen lehčí – mají také lepší tvar pro vyšší aerodynamickou účinnost.
Splitter a průduchy v předním nárazníku, výdechy za předními koly, integrovaný difuzor i zadní křídlo – to vše pomáhá novému Astonu Martin V12 Vantage RS lépe klouzat vzduchem a zároveň co nejlépe sedět na silnici ve vysokých rychlostech. V řeči čísel to pak dělá přítlak 204 kilogramů při rychlosti 320 km/h – což je na silniční auto vynikající hodnota.
Řízení bylo upraveno pro lepší zpětnou vazbu od kol a pocit jistoty, karbon-keramické brzdy tu jsou ve standardu, ba dokonce i převodovka byla upraveno pro rychlejší řazení. Vůz pak jezdí na 21palcových kovaných kolech, obutých do pneumatik Michelin Pilot Sport 4S o rozměrech 275/35 vpředu a 315/30 vzadu.
Vzhledem k tomu, že produkce je striktně omezena na 333 kusů, dá se očekávat cena okolo 5 milionů korun. Majitelé však budou mít možnost individualizace v rámci divize Q – čili personalizace v podobě speciální barvy karoserie, kol, čalounění a tak dále, takže finální V12 Vantage patrně nebude mít problém tuto hranici také překročit.
„Tento vůz ztělesňuje mnohem víc než jen výkon, rychlost a úžasný zvuk,“ řekl Moers během představení. „Jde zejména o extrémně výkonný vůz pro řidiče – tak, jako tomu je u každého Astonu Martin.“