Hlavní obsah

Konec jedné éry. Ford se loučí s modelem Fiesta, další vozy budou následovat

Foto: Ford

Ford se po téměř pěti dekádách loučí s typem Fiesta, její výroba bude ukončena v červnu 2023, nahradit ji má plně elektrická verze Pumy. „Zubatá“ si přijde také pro S-Max a Galaxy

Ford Fiesta po bezmála čtyřiceti letech končí. Veleúspěšný model se od roku 1976 představil v celkem sedmi generacích a nepřeberném množství různých verzí včetně závodních. Teď však Ford usoudil, že je na čase se s ní rozloučit – a nejen s ním

Článek

„Bylo jednou jedno auto,“ říká vypravěč ve videu. „Nebylo to ani velké auto, ani luxusní auto. Bylo to auto pro lidi – někteří ho stavěli, někteří jej řídili a pro některé se stalo členem rodiny.“ Ford v rozlučkovém videu zahrál na city. A není divu, Fiesta se vyráběla bezmála 50 let. Ovšem teď je čas se rozloučit…

Rozlučkové video se Fordu povedlo, to se musí nechat. Oblíbená Fiesta totiž definitivně končí – poslední kus by měl sjet z linky v červnu 2023. Za tu dobu jsme ji poznali v celkem sedmi generacích a nespočtu různých verzí a variant – včetně závodních. Jeden z vůbec nejdéle vyráběných modelů automobilky se odebere na věčnost a bude nahrazen elektrickou verzí typu Puma.

Konec Fiesty bude také znamenat ukončení výroby vozů se spalovacím motorem v jedné z největších továren Fordu mimo USA – fabrika v Kolíně nad Rýnem bude uzpůsobena k výrobě elektrifikovaných vozů, kde prvním z nich by měl být už příští rok crossover střední velikosti.

Ford si od upravené továrny slibuje, že bude schopen v příštích šesti letech vyprodukovat 1,2 milionu vozů – podle všeho výhradně elektrických.

Ford Fiesta se původně představil v roce 1975 coby koncept „Fiesta Ghia Prototype“, sériová výroba začala o rok později. Od té doby vyjelo do celého světa přes 18 milionů vozů, přičemž samotná výroba probíhala ve více než deseti zemích světa, mezi nimi mimo jiné ve Španělsku, Mexiku, Argentině, Jihoafrické republice a Velké Británii.

Další budou Galaxy S-Max

Ještě o pár měsíců dříve než malá Fiesta skončí dvojice MPV Galaxy a S-Max. Prodeje velkoprostorových rodinných aut vytrvale klesají a dvojčata nejsou výjimkou, automobilka tak na jaře 2023 ukončí jejich výrobu bez přímého nástupce. Ford oficiálně přestal přijímat objednávky pro oba modely, takže továrnu ve španělské Valencii čeká jen výroba již objednaných kusů.

Foto: Ford

Prodeje typu S-Max (vlevo) a Galaxy v roce 2021 prudce klesly, Ford se tedy rozhodl přijmout drakonická opatření

Historie modelu Galaxy přitom není zanedbatelná. Původní Galaxy z roku 1995 bylo vyvíjeno společně s Volkswagenem Sharan nebo Seatem Alhambra, vývoj druhé generace představené v roce 2006 už však probíhal kompletně pod taktovkou Fordu, a tak vůz dostal upravenou platformu z Mondea. Typu Galaxy vyjelo do světa přes 820 tisíc kusů, typ S-Max si potom připsal skóre 570 tisíc.

Konec starých časů

Po nedávném konci Modea a nyní ohlášeném ukončení Fiesty a Galaxy/S-Maxu už Fordu zůstane v nabídce pouze jediné auto se spalovacím motorem – Focus. Vůz, který v roce 1998 restartoval renomé Fordu v Evropě. Auto, které všem ukázalo, že obyčejný rodinný hatchback nemusí být zoufalá nuda na čtyřech kolech. Jenže i tomu zvoní hrana.

Nemá cenu si nic nalhávat, ani Focus netrhá prodejní rekordy a i jeho konec už klepe na dveře – konkrétně to bude v roce 2025. Ostatně Ford se nijak netají tím, že klasické modely má v plánu vypráskat bičem a místo nich nasadí nablýskaná SUV a crossovery, po kterých zákazníci očividně tolik lační. Ukončení výroby typických modelů, na které jsme byli zvyklí a bez kterých jsme si dokázali vozový park Fordu jen stěží představit, je tak nevyhnutelné.

Načítám