Článek
Motoristům, kteří mají zálibu v tradičně tvarovaných karoseriích, se výběr u automobilky Ford pořádně zúžil. Na jaře 2022 skončila výroba manažerského Mondea, o rok a kousek později jsme se loučili s městskou Fiestou a dvojicí MPV Galaxy/S-Max. A letos nám šátečkem zamává kdysi ikonický Ford Focus. Poslední kousky sjedou z linky německé továrny v Saarlouis v listopadu.
Zámořskému magazínu Motor1 to potvrdil šéf evropské komunikace Finn Thomasen. A nezapomněl dodat, že s přímým nástupcem modelu se nepočítá. Pokud jste tedy pořízení nového Focusu zvažovali, máte posledních pár měsíců na konfiguraci podle vlastního gusta. Od podzimu už si budete muset vystačit jen se skladovými zásobami.
O důležitosti Focusu v historii evropského Fordu asi netřeba debatovat. První generace debutovala roku 1998 a hned v dalším roce si od odborných novinářů vysloužila titul Evropské auto roku (COTY). Na českém trhu slavil Focus vítězství v anketě Auto roku dokonce čtyřikrát, naposledy v roce 2019.

V roce 2018 slavil Ford 16 milionů vyrobených focusů (necelých sedm milionů pro Evropu). Kolik jich bude absolutně? Na to si musíme ještě pár měsíců počkat.
Ukončení produkce mimo jiné znamená i rozlučku s povedeným Focusem ST, jedním z posledních hot hatchů s manuální převodovkou. Dobrá zpráva je to naopak pro koncern Volkswagen, který v segmentu s Golfem, Leonem, Octavií a A3 hodlá ještě pěkných pár let setrvat. Nikam se nechystá ani oblíbená Toyota Corolla.
A proč že se vlastně Ford rozhodl všechny tyto oblíbené modely vyškrtnout? Generální ředitel Jim Farley přiznal, že ač Fiestu či Mondeo milovalo mnoho zákazníků, Ford na nich nevydělával tolik, aby se vyplatily investice do dalších a dalších generací.

První generaci Focusu si na cestách dodnes s ničím jiným nespletete.
Bronco, Raptor a další jsou jednoduše finančně zajímavější. Zároveň Farley dodal, že chce se značkou vykročit ze segmentu nudných aut. A rád by z Fordu udělal „Porsche off-roadu“. No… držíme palce.
V roce 2024 (první úplný rok bez Fiesty v nabídce) prodal Ford po celé Evropě 426 307 aut, což znamenalo meziroční pokles o 17 procent! To české zastoupení značky je na tom výrazně lépe. Loni registrovalo skoro deset tisíc vozů a naopak o osmnáct procent rostlo. Tahouny prodejů mezi osobáky jsou hlavně Kuga a Puma (na které u Fordu pro jistotu pověsili hodně atraktivní cenovky). Focus se ale pořád držel na pěkné třetí příčce. Což nebude trvat dlouho…