Článek
Ať už jste kovanými fanoušky formule 1, nebo svět rychlých monopostů sledujete jen zběžně, určitě vám v nedávné době neuniklo jméno Günther Steiner. Šéf Haasu se stal miláčkem veřejnosti díky své nevytříbené mluvě a hláškám, které stihly zlidovět. S jezdci své stáje si nikdy nebral servítky, vždy – na rozdíl od ostatních šéfů – pojmenovával věci pravými jmény. O to více překvapila náhlá informace o jeho vyhazovu.
Steiner má za sebou mimořádně plodnou motoristickou kariéru. Začínal v rallyeovém mistrovství světa coby mechanik Mazdy, aby se na přelomu milénia posunul do manažerských pozic a pracoval pro značky jako Prodrive nebo Ford. Úzce spolupracoval s ikonami rallye včetně Colina McRae nebo Carlose Sainze.
Svět formule 1 prvně okusil roku 2001, do stáje Jaguar Racing jej na pozici technického šéfa zlákal sám Niki Lauda. V sezoně 2002 se však týmu nedařilo dle očekávání, tudíž došlo k celkové restrukturalizaci a jeho odchodu. Byla mu sice nabídnuta jiná role ve vedení, tu ale odmítl.
Od roku 2005 pomáhal coby technický ředitel rozjet dnes tolik úspěšný tým Red Bull Racing. Brzy však ve stáji figurovalo plno zvučných jmen, a tak se přesunul do Spojených států, aby Dietrichu Mateschitzovi (spolumajiteli Red Bullu) pomohl založit tamní tým NASCAR.
Zpátky do královny motorsportu se vrátil až v roce 2014, v dubnu byl potvrzen coby šéf (a zároveň spoluzakladatel) nově vzniklé stáje Geneho Haase. Pro formuli 1 to znamenalo první americkou stáj po 30 letech a plány s podporou Ferrari byly velkolepé. První sezona přinesla 29 mistrovských bodů a osmé místo v šampionátu. Nejúspěšnější byl tým o dva roky později – třiadevadesát bodů a pátá příčka celkem.
Jenže forma postupně uvadala. V roce 2021 nezískal tým ani bod a skončil poslední. O rok později přišel záchvěv zlepšení – 37 bodů a osmé místo – který loni opět vystřídal propad na chvost. Haasovi došla trpělivost a 10. ledna oznámil, že Steiner coby šéf v příští sezoně pokračovat nebude.
Rodák z Itálie byl svéráz každým coulem. S jezdci se nemazlil, před lety se rozhodl učinit nepopulární rozhodnutí a propustit mladého Micka Schumachera. Hlášky s jeho typickým přízvukem (a často plné sprostých slovíček, viz níže) dodnes patří mezi ikonické. Na podzim loňského roku vyšla v českém jazyce také jeho knížka Přežít a závodit.
„Hodně se toho namluví o tom, pod jakým tlakem jsou fotbaloví trenéři. Věřte mi, to nic není. Tlak je, když sledujete, jak auto s vaším závodníkem naráží do bariéry v rychlosti 300 km/h a exploduje vám před očima…“ říká Steiner v popisku publikace, čímž popisuje ohnivou nehodu Romaina Grosjeana, kterou Francouz jako zázrakem přežil.
Uvidíme, kde a jestli vůbec bude ostřílený inženýr a šéf sbírat další motoristické zkušenosti. Světu F1 však bude jeho osobnost chybět.