Článek
Automobilový průmysl v posledních letech prodělal řadu změn. Stará dobrá MPV jsou dnes ohroženým druhem a v některých případech vymírají i klasické kombíky. Řada z nich musela odstoupit část trhu trendům v podobě SUV a městských crossoverů. Čeká podobná adaptace i Mini?
Návrat k minimalismu?
Dost možná – britská automobilka totiž na konci července představila nový koncept Aceman, který by měl naznačovat, jakým zhruba směrem se budou ubírat další modely značky. I to je částečně důvod, proč o něm nemáme žádné technické podrobnosti – koncept se (alespoň zatím) soustřeďuje primárně na design a technologie.
Koncept nese speciální „ledovou“ barvu Icy Sunglow s místy zelenkavými odlesky, střecha a vnější zpětná zrcátka nesou klasickou zelenou British Racing Green. Aceman má být pionýrem zbrusu nového designového jazyka, který v Oxfordu nazývají „Charizmatická jednoduchost“.
Hlavním cílem má být minimalismus a udržitelnost, design konceptu Aceman je také o chlup hranatější než současné vozy Mini – že by se chystal návrat ke kořenům? Bystrý čtenář si pak jistě všiml, že všechna čtyři kola jsou zasazena až do samých rohů karoserie, převisy jsou tedy poměrně krátké.
Konečně menší Mini
Jak moc „Mini“ je ale nový koncept Aceman? Automobilka kupodivu uvádí i poměrně přesné rozměry – délka činí 4,05 metru a šířka je potom 1,99 metru včetně zpětných zrcátek. K původnímu Mini to má přirozeně daleko, na druhou stranu ve srovnání se současným „Mini“ Countryman je o dost kratší, ten totiž měří na délku 4,31 metru, celková šířka rovné 2 metry je potom prakticky totožná.
Příď konceptu Aceman je poměrně dost povědomá, přesto tu vidíme mírnou evoluci – jako první zaujme přechod z kulatých předních světel na hranaté. Dalším typickým znakem je i mřížka chladiče tvořená částečně zaobleným nepravidelným osmiúhelníkem, která však v tomto případě neplní svoji původní funkci, neboť jde o elektromobil.
Mřížka „chladiče“ tedy de facto plní jen estetickou funkci a v její horní třetině vidíme osvětlení ve tvaru vlajky Spojeného království, celá mřížka je pak ohraničena zelenomodrým světelným pruhem. Ve spodní části předního nárazníku i nadále vidíme nádech pro přívod vzduchu, zde však za účelem chlazení předních brzd. Po stranách tu pak jsou ještě vertikální blinkry.
Dalším nepřehlédnutelným prvkem karoserie je ochranné oplastování po prakticky celém spodním obvodu, které dodává vozu o něco více terénní vzezření a do určité míry vůz i opticky zmenšuje. K maskování skutečných rozměrů slouží mimo jiné i na poměry Mini relativně nezvykle velká 20palcová litá kola. Vzadu pak vidíme typické svítilny – opět s optikou vlajky Union Jack.
Minimalistický funky interiér
Minimalistický a prosvětlený design se promítá i do interiéru. Po vzoru originálního Austinu Mini je interiér značně zjednodušen, nechybí však centrální kruhový displej, přes který se ovládá drtivá většina palubních systémů včetně toho informačně-zábavního.
Pod hlavním displejem se pak nachází několik málo fyzických tlačítek pro ovládání parkovací brzdy, jízdních režimů nebo třeba hlasitosti audiosoustavy.
Minimalistický interiér ve funky stylu potom neobsahuje kožené čalounění – naproti tomu tu vidíme převážně recyklované textilie nebo velur. Koncept cílí na mladé zákazníky, a tak není velkým překvapením, že si oficiální premiéru odbude na herním festivalu Gamescom v německém Kolíně nad Rýnem.