Hlavní obsah

Koenigsegg CC850: Nostalgická pocta minulosti s manuálem i oslava narozenin zakladatele značky

Foto: Koenigsegg

Zakladatel automobilky Christian von Koenigsegg přiznává, že v roce 2022 není vůbec jednoduché vyrobit manuální supersport – výsledek ale stojí za to

Doba jde kupředu – auta jsou chytřejší, pohodlnější, často i výkonnější a rychlejší. Právě díky pohodlí a honbě za dostupnou rychlostí už dnes i ve sportovních autech najdeme třeba takovou manuální převodovku velmi zřídka. Jenže Koenigsegg to vidí jinak…

Článek

Manuální převodovka patří do učebnic dějepisu. Je zastaralá, její ovládání je nepohodlné, unavující a komplikované. Ruku na srdce – objektivně vzato je manuál „horší“ než klasický automat nebo dvouspojková převodovka. Jenže jsme koneckonců lidé, a tak míváme i subjektivní pocity, emoce a vnímáme zážitky – a k tomu je manuální převodovka nejlepší.

Automobiloví šílenci z vyšších vrstev

Foto: Koenigsegg

Před zadní nápravou uložený V8 twin-turbo umí spalovat environmentálně šetrné palivo E85, díky kterému dává výkon až 1 385 koní, což při tzv. suché hmotnosti slibuje špičkovou dynamiku

Švédská automobilka Koenigsegg, která vyrobí jen několik desítek exkluzivních supersportů za rok, představila zbrusu nový model CC8S, jehož dvakrát přeplňovaný osmiválec o výkonu až 1 385 koní lze krotit prostřednictvím manuálního řazení. Manuál v autě, které má skoro čtrnáct set koní? To už jim už úplně přeskočilo?

Navzdory poměrně rozšířenému přesvědčení nejsou vyznavači manuálního řazení jen ti, kteří si moderní auta nemohou dovolit – nebo automobiloví novináři. Ne – vznik auta s „maximálkou“ oscilující okolo 400 km/h s „fofrklackem“ totiž vzešel od samotných zákazníků značky Koenigsegg. Tedy od lidí, kteří si mohou nových aut dovolit tucty…

Manualizace

Foto: Koenigsegg

Manuální převodovku si kupodivu „vydupali“ zákazníci značky – s ohledem na ovladatelnost má motor menší turbodmychadla, pro „hmatové“ propojení je hlavice řadicí páky ze dřeva, na jejím vrcholu se nachází švédská vlajka

„Vzhledem k regulacím je v dnešní době velmi obtížné vyvinout manuální supersport,“ přiznává Christian von Koenigsegg ve videu představujícím nový typ CC850. „Jenže naši zákazníci opravdu toužili po tom analogovém pocitu, který [manuální převodovka] poskytuje, a tak jsme díky nejmodernějším technologiím našli způsob, jak ‚manualizovat‘ naši převodovku Light Speed Transmission (LST).“

Výraz „manualizace“ je vlastně poměrně výstižný – je tu totiž poměrně konvenční kulisa šestistupňové manuální převodovky i spojkový pedál. Kulisa řazení je opravdu propojena s převodovkou a pomocí spojkového pedálu levá noha řidiče opravdu ovládá hydraulické komponenty převodovky – a při rozjezdu auto může dokonce „zdechnout“. Vedle pětky potom je zpátečka a vedle šestky je režim Drive, který umožňuje automatické řazení.

Staromódní revoluce

Celý proces zakladatel automobilky popisuje takto: „U převodovky LST nemáme tu možnost přímého řazení, můžeme však [s převodovkou] přímo ‚komunikovat‘, takže celkový pocit je stejný jako u běžného manuálního auta.“

Sluší se podotknout, že v manuálním režimu převodovka přirozeně používá jiné převodové poměry, než je tomu u automatického režimu nebo u běžné převodovky LST, u které lze řadit i pomocí pádel pod volantem. Celkový dojem je však fantastický a kulisa řazení je otevřená, takže je dokonce vidět mechanismus a slyšet cvakání jednotlivých komponentů.

Podezřele povědomá novinka

Znalci (či snad pamětníci) se jistě po celou dobu článku škrábou na bradě a přemýšlí, odkud jim je typ CC850 povědomý. Jasně – přece z roku 2002! Typ CC850 je totiž de facto nástupce úplně prvního sériově vyráběného vozu značky Koenigsegg, typu CC8S – ve své době šlo o vůz s nejvýkonnějším sériově vyráběným motorem na světě (ačkoliv pod pojmem „sériový“ se ukrývá výroba pouhých šesti kusů).

Padesátka v názvu má potom hned dva významy. Jednak charismatický zakladatel automobilky Christian von Koenigsegg letos slaví své padesáté narozeniny a také jich vznikne rovných padesát kusů. Tak všechno nejlepší!

Načítám