Článek
Manuální převodovka patří do učebnic dějepisu. Je zastaralá, její ovládání je nepohodlné, unavující a komplikované. Ruku na srdce – objektivně vzato je manuál „horší“ než klasický automat nebo dvouspojková převodovka. Jenže jsme koneckonců lidé, a tak míváme i subjektivní pocity, emoce a vnímáme zážitky – a k tomu je manuální převodovka nejlepší.
Automobiloví šílenci z vyšších vrstev
Švédská automobilka Koenigsegg, která vyrobí jen několik desítek exkluzivních supersportů za rok, představila zbrusu nový model CC8S, jehož dvakrát přeplňovaný osmiválec o výkonu až 1 385 koní lze krotit prostřednictvím manuálního řazení. Manuál v autě, které má skoro čtrnáct set koní? To už jim už úplně přeskočilo?
Navzdory poměrně rozšířenému přesvědčení nejsou vyznavači manuálního řazení jen ti, kteří si moderní auta nemohou dovolit – nebo automobiloví novináři. Ne – vznik auta s „maximálkou“ oscilující okolo 400 km/h s „fofrklackem“ totiž vzešel od samotných zákazníků značky Koenigsegg. Tedy od lidí, kteří si mohou nových aut dovolit tucty…
Manualizace
„Vzhledem k regulacím je v dnešní době velmi obtížné vyvinout manuální supersport,“ přiznává Christian von Koenigsegg ve videu představujícím nový typ CC850. „Jenže naši zákazníci opravdu toužili po tom analogovém pocitu, který [manuální převodovka] poskytuje, a tak jsme díky nejmodernějším technologiím našli způsob, jak ‚manualizovat‘ naši převodovku Light Speed Transmission (LST).“
Výraz „manualizace“ je vlastně poměrně výstižný – je tu totiž poměrně konvenční kulisa šestistupňové manuální převodovky i spojkový pedál. Kulisa řazení je opravdu propojena s převodovkou a pomocí spojkového pedálu levá noha řidiče opravdu ovládá hydraulické komponenty převodovky – a při rozjezdu auto může dokonce „zdechnout“. Vedle pětky potom je zpátečka a vedle šestky je režim Drive, který umožňuje automatické řazení.
Staromódní revoluce
Celý proces zakladatel automobilky popisuje takto: „U převodovky LST nemáme tu možnost přímého řazení, můžeme však [s převodovkou] přímo ‚komunikovat‘, takže celkový pocit je stejný jako u běžného manuálního auta.“
Sluší se podotknout, že v manuálním režimu převodovka přirozeně používá jiné převodové poměry, než je tomu u automatického režimu nebo u běžné převodovky LST, u které lze řadit i pomocí pádel pod volantem. Celkový dojem je však fantastický a kulisa řazení je otevřená, takže je dokonce vidět mechanismus a slyšet cvakání jednotlivých komponentů.
Podezřele povědomá novinka
Znalci (či snad pamětníci) se jistě po celou dobu článku škrábou na bradě a přemýšlí, odkud jim je typ CC850 povědomý. Jasně – přece z roku 2002! Typ CC850 je totiž de facto nástupce úplně prvního sériově vyráběného vozu značky Koenigsegg, typu CC8S – ve své době šlo o vůz s nejvýkonnějším sériově vyráběným motorem na světě (ačkoliv pod pojmem „sériový“ se ukrývá výroba pouhých šesti kusů).
Padesátka v názvu má potom hned dva významy. Jednak charismatický zakladatel automobilky Christian von Koenigsegg letos slaví své padesáté narozeniny a také jich vznikne rovných padesát kusů. Tak všechno nejlepší!