Článek
Nejprve připomeňme, že první generace Kodiaqu dostala verze RS hned dvě. Mladoboleslavská značka nejprve v říjnu roku 2018 představila „ereso“ se vznětovým motorem, který po faceliftu vozu v dubnu 2021 vystřídala zážehová jednotka.
Původní naftový Kodiaq RS (v roce 2018) poháněl dvěma turbodmychadly přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec, který poskytoval maximální výkon 176 kW (240 koní) a nejvyšší točivý moment 500 Nm. SUV s tímto motorem akcelerovalo z klidu na stovku za 6,9 sekundy a rozjelo se na 221 km/h.
Po modernizaci (2021) přezbrojil Kodiaq RS na benzinový motor, šlo o jedním turbodmychadlem „foukaný“ zážehový dvoulitr nabízející 180 kW (245 k) a 370 Nm. Benzinový Kodiaq RS zrychluje z nuly na 100 km/h za 6,5 sekundy a jede až 234 km/h.
Obrovský komerční úspěch obou předchozích verzí přiměl automobilku vyvinout výkonnou verzi i z druhé generace velkého rodinného SUV. Na co se tedy můžeme těšit a kdy?
Na otázku „Kdy?“ máme už od zástupců automobilky jasnou odpověď: Premiéra svižné novinky je plánovaná na letošní prosinec. V otázce motorizace už byli všichni mnohem opatrnější, aby nepropálili jedno z ostře střežených tajemství vývojového týmu. Ale my už ho stejně známe…
Vodítko představuje porovnání nabídek motorizací Kodiaqu a Superbu, které by měly být prakticky shodné, ale nejsou – Kodiaqu chybí silnější verze benzinového 2.0 TSI o výkonu 195 kW (265 k), kterým se Superb naopak může pochlubit. A když si k tomu připočteme, že minulý Kodiaq RS pohánělo stádo 180 kW (245 k), tak máme celkem jasno.
Vyšší výkon by Kodiaq RS měl o něco zrychlit, akceleraci z klidu na stovku odhadujeme za zhruba šest sekund a maximální rychlost by se mohla posunout přes 240 km/h. Kromě výkonu by sportovní provedení škodováckého SUV mělo těžit také z propracovaného pohonu všech čtyř kol a vyspělejšího podvozku s adaptivními tlumiči DCC Pro se dvěma elektromagnetickými ventily.
Teoreticky existuje ještě druhá možnost v podobě výkonnější verze plug-in hybridu ze skladu VW. Ten nabízí kombinovaný výkon 200 kW (272 koní) při čistě elektrickém dojezdu kolem 100 km. A to zní hodně zajímavě – zvlášť pro západní trhy, kde mají podobná auta velké daňové úlevy. Jenže Škoda si na případu Octavie RS iV vyzkoušela, že touto cestou amatérští sportovní řidiči jít příliš nechtějí, takže my sázíme na benzinový dvoulitr.
Pokud ale chcete sportovnější Kodiaq a přitom nepotřebujete vysoký výkon verze RS, můžete sáhnout po provedení Sportline, které hraje na efekt a chce zaujmout zejména stylovějším vzhledem. Od standardního Kodiaqu se liší především černými exteriérovými detaily a nárazníky a bočními prahy lakovanými v barvě karoserie, v kabině pak najdete anatomické sedačky a lány jemného semiše Suedia s kontrastním prošíváním. Chybět nesmí ani bohatá standardní výbava zahrnují Matrix LED světlomety, bezklíčový přístup a startování KESSY, elektricky ovládané páté dveře, elektricky nastavitelná sedadla a mnoho dalšího.
Ale my se přece jen víc těšíme na prosinec a plnotučný Kodiaq RS. Víme, že to nebude sporťák, ale vyšší výkon, tužší naladění podvozku a sportovní doplňky jízdu se Škodou Kodiaq pěkně okoření.