Hlavní obsah

Klobouky dolů. Toyota je znovu nejprodávanější značkou světa

Foto: Toyota

V prefektuře Aiči se opět slaví, Toyota se před lety po několikaleté odmlce vrátila zpět na výsluní – a zatím se na něm i nadále drží. Japonská automobilka v roce 2022 zaznamenala z celého automobilového průmyslu nejvíce světových prodejů už třetí rok za sebou.

Článek

Toyota už podruhé obhájila pozici lídra na světovém trhu. Japonská automobilka si tak drží pozici automobilky s největším počtem prodejů na světě už tři roky za sebou. Pozoruhodné je, že celkově prodeje koncernu Toyota zahrnující celý svět klesly meziročně pouze o 0,1 procenta, a to i navzdory šlamastikám, které automobilový průmysl nedávno zasáhly.

Toyota nevyrábí jen osobní vozy, například modely Corolla, Yaris, Supra a další. Automobilce patří také firma Daihatsu specializující se na výrobu malých městských automobilů a zapomenout bychom neměli ani na divizi Hino Motors, kde vznikají pro změnu nákladní auta.

Doma v Japonsku Toyota zaznamenala 1,9 milionu prodaných vozů, což je meziroční pokles o 9,6 procenta. Ovšem mimo svoji domovinu zaznamenala naopak rekordní prodeje v podobě 8,6 milionu prodaných vozů, což pomohlo domácí ztráty nahradit k rekordnímu počtu 10,5 milionu vozů.

Foto: Toyota

Když Akio Toyoda (na obrázku) nedávno odstoupil z vedení automobilky, rozhodně skončil na vrcholu. Jeho roli převezme šéf Lexusu Kodži Sató, 66letý Toyoda bude 1. dubna jmenován předsedou představenstva

Pro srovnání: nejbližší rival Toyoty, německý koncern VW Group, s 8,3 miliony prodaných vozů naopak zaznamenal nejnižší prodeje za poslední dekádu, jak uvedl server Automotive News.

Svůj vliv tu sehrála, ostatně jako ve všech koutech automobilového průmyslu, doznívající koronavirová opatření, válka na Ukrajině a přirozeně i potíže s dodávkou mikročipů či dalších subdodávek.

Potíže v dodavatelském řetězci postihly prakticky všechny automobilky, Toyota však na svých stránkách uvedla, že se jí podařilo s touto výzvou vypořádat díky silné poptávce napříč celým asijským regionem, velký podíl připisuje také navýšení a optimalizaci výrobních kapacit a s tím souvisejícím zefektivněním výroby o celých 5 %.

Automobilka se sídlem ve městě Toyota ležícím v prefektuře Aiči ve své zprávě uvedla, že koncem loňského roku musela dodatečně upravit prognózy ohledně produkce pro aktuální fiskální rok, který má v tomto případě končit na konci března – z očekávaných 9,7 milionu vyrobených vozidel na 9,2 milionu.

Načítám