Článek
Audi A6 bude odteď již pouze elektrické. Vlastně nejde o nijak šokující informaci, vždyť automobilka to oznámila už při představení elegantního konceptu v roce 2021. Zároveň ale také upozornila, že verze se spalovacími motory bude existovat i dál, jen se bude v rámci nové nomenklatury (lichá čísla pro ICE modely, sudá čísla pro EV) jmenovat A7. Takže konzervativci nemusí věšet hlavy a modernisti jsou už jistě zvědaví na parametry novinky.
A6 je druhým modelem Audi na nové PPE platformě (prémiová elektrická platforma) sdílené s Porsche (to na ní postavilo nový Macan) – tím prvním bylo SUV Q6 e-tron, s nímž toho A6 má pochopitelně hodně společného (nejen to číslo v názvu).
A6 si ale udržuje nízkou stavbu a stejně jako předchozí generace bude k dispozici v karosářské variantě limuzína (nově nazývané Sportback kvůli pátým výklopným dveřím kufru) a kombi (tradiční Variant). Při návrhu designu obou verzí byla důležitá aerodynamická účinnost (výsledkem je hodnota součinitele odporu vzduchu 0,21 pro Sportback a 0,24 pro Avant), ale na rozdíl od jiných aut to A6 prospělo – její linie jsou ještě elegantnější než kdy dřív a vypadá skutečně sexy.
Samostatnou kapitolou na pomezí designu a technologií je osvětlení, pro Audi vždy velmi důležitý prvek. Nová A6 má vpředu dělená světla s Matrix LED technikou s možností výběru z osmi přednastavených světelných podpisů (volíte si je v infotainmentu MMI nebo v mobilní aplikaci). Koncová světla s technikou OLED druhé generace jsou tvořena celkem 450 segmenty, a mohou tak sloužit i ke komunikaci s okolím – například upozorňovat řidiče za A6 na případná nebezpečí na silnici. Jejich propojení světelným pruhem přes celou šířku zádi s osvětleným logem uprostřed je už jen příslovečnou třešničkou na dortu.
Moderními technologiemi je samozřejmě naplněná i kabina – k obří ploše displejů před řidičem (11,9palcový přístrojový panel propojený s 14,5palcovým dotykovým infotainmentem MMI) si můžete pořídit ještě průhledový displej s rozšířenou realitou nebo 10,9palcový dotykový displej umístěný před spolujezdcem, aby si za jízdy měl s čím hrát nebo vám třeba pomohl najít cíl navigace či vybrat oblíbenou skladbu.
Další dva displeje mohou patřit digitálním zpětným zrcátkům, Audi to s nimi totiž ještě nevzdalo (pomáhají o trochu prodloužit dojezd a za horších světelných podmínek zlepšují viditelnost, také jsou neocenitelná při machrování před kamarády, ale při parkování k obrubníku jsou spíš pro zlost), naopak oproti původnímu e-tronu (později Q8 e-tron) vylepšilo pozici displejů, abyste je měli více v zorném poli. Jenže vzhledem k tomu, že jsou ty displeje přesně v úhlech, kam byste koukali do zrcátek, nevidíme v tom žádný radikální přínos oproti běžným zrcátkům…
Když tedy zůstanete u obyčejných zrcátek, určitě nic nezkazíte – a ani ten dojezd příliš neutrpí. A6 je totiž vyzbrojená bateriovým balíkem nejnovější generace (o 30 % vyšší energetická hustota) s kapacitou 100 kWh (využitelná 94,9 kWh) umožňující dojezd až 750 kilometrů pro Sportback a 720 km pro Avant (cca o 100 km delší než Q6 e-tron). O bleskové nabíjení se stará 800V architektura umožňující nabíjecí výkon až 270 kW, efektivní nabíjení (10-80 %) tak zabere pouhých 21 minut. Pro úplnost dodejme, že palubní AC nabíječka bude mít zpočátku výkon 11 kW, ale později Audi nabídne i 22 kW.
Stejně tak se postupně rozšíří i nabídka „motorizací“ (třeba menší baterie s kapacitou 83 kWh se zadokolkou, větší baterie se čtyřkolkou anebo třeba superrychlá RS6), zpočátku ale k velké baterii budete moci volit pouze zadokolku A6 s výkonem 367 koní, nebo 503koňovou (krátkodobě s launch controlem vyvine až 550 koní) čtyřkolku S6 s pohonem všech čtyř kol (díky dvěma elektromotorům, po jednom na každé nápravě).
A6 e-tron | S6 e-tron | |
---|---|---|
Baterie | 100 kWh | 100 kWh |
Výkon | 270 kW (367 k) | 370 kW (503 k) |
Pohon | zadních kol | všech čtyř kol |
Akcelerace 0-100 km/h | 5,4 s | 3,9 s |
Maximální rychlost | 210 km/h | 240 km/h |
Dojezd | 750 km (Avant 720 km) | 670 km (Avant 640 km) |
Podvozek má v sobě mít typické DNA Audi, tedy kombinaci pohodlí a jistoty i za vysokých rychlostí na autobahnu. K dispozici bude také adaptivní vzduchové odpružení, které prohloubí úroveň komfortu a ještě vylepší efektivitu, protože se ve vysokých rychlostech umí automaticky snížit o 20 mm. V zatáčkách naopak sportovně ztuhne, což v kombinaci s pohonem všech kol výkonné verze S6 přinese jistě intenzivní řidičský zážitek.
Nové Audi A6 je tak našlapané tou nejmodernější technikou až po strop, přitom by ale mělo v jádru zůstat tím příjemným rodinným/manažerským autem, které vás bude konejšit komfortem – s bezhlučným a hladkým elektrickým pohonem nyní ještě více. Navíc díky opravdu dlouhému dojezdu a bleskurychlému nabíjení by vám nemělo komplikovat život ani na dlouhých cestách. Nové Audi A6 e-tron bude k dispozici pro předobjednávky od letošního podzimu, první auta k zákazníkům dorazí na začátku příštího roku.
A pokud se přece jen ještě necítíte připravení přijít zcela o vrčení spalováku pod kapotou, počkejte si ještě pár měsíců na model A7 s hybridními pohony…