Hlavní obsah

Klíčová řada BMW prošla rozsáhlou modernizací. Sáhlo se i na sportovní ikonu, fanoušci mohou jásat!

Foto: BMW

BMW řady 3 má za sebou další vylepšení. Modernizace se dotkla obou karosářských verzí stejně jako ostrých „emkových“ variant. Změny jsou ale spíše decentní.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Aktuální generace trojkového BMW se vyrábí od roku 2019 a výraznější modernizací prošla už v roce 2022. Nyní tedy prošla již druhým vylepšením. Standardní řada 3 dostala například drobné úpravy designu, další odstíny karoserie a nová 19palcová kola. Paletu laků konkrétně obohatily barvy Arctic Race (modrá metalíza) a Fire Red (červená metalíza).

Uvnitř pak najdeme nové volanty: standardní je dvouramenný se zploštělou spodní částí, sportovnější „emkový“ má ramena tři. Zajímavou novinku představuje kaskádovité osvětlení zabudované do obložení kolem středových výdechů ventilace. Jeho barvu a jas lze nastavit podle osobních preferencí, přičemž uživatelé si mohou vybrat z devíti barevných odstínů. Funkce vnitřního osvětlení zahrnuje také uvítací a rozlučkovou animaci, světelnou signalizaci příchozího hovoru a volitelně také otevřených dveří.

Rozšířena byla také nabídka čalounění, a to o materiál M Performtex, který je k mání se sportovními sedadly jako součást M paketu. Podle BMW se tento velurový materiál vyznačuje vysokou kvalitou, sportovním designem s nízkou hmotností a udržitelným výrobním postupem. A dostalo se i na nové obložení interiéru a exkluzivní skleněné doplňky CraftedClarity. Infotainment běží na operačním systému 8.5.

Lehce modernizovaná řada 3 bude dostupná se zážehovými čtyřválci (318i/115 kW, 320i/135 kW, 330i/180 kW), benzinovým šestiválcem (M340i/275 kW), vznětovými čtyřválci (318d/110 kW, 320d/140 kW) i šestiválcovými diesely (330d/195 kW, M340d/250 kW). Benzinový šestiválec a všechny naftové motory využívají mild-hybridní technologii.

Důležité novinky se týkají plug-in hybridní verze 330e. Její maximální systémový výkon sice zůstává na 215 kW (pokud započítáme boost, bez této funkce je to 185 kW), ale díky nové baterii s větší využitelnou kapacitou (19,5 kWh) ujede vůz na elektřinu 81 až 101 kilometrů. Konkrétní údaj závisí na karosářském provedení, vliv má také fakt, jestli jde o auto s pohonem zadních, nebo všech kol.

Vítanou změnu jistě představuje i podpora třífázového nabíjení až 11 kW. Díky tomu lze akumulátor z nuly na sto nabít za 2 a čtvrt hodiny. Automobilka se dále chlubí vylepšeními podvozku, například tužším uchycením zadních tlumičů ke karoserii.

Více výkonu pro M3 Competition

A teď se podívejme na ostré M3. Sedan i kombík (Touring) dostávají přepracovaná světla, ta přední jsou výrazněji strukturovaná. Jak potkávací, tak dálková světla jsou nyní tvořena stejným LED modulem. Funkci obrysových světel, světel denního svícení a směrovek přebírají vertikálně orientované LED jednotky ve tvaru šipek.

Zájemci o individualizaci mohou sáhnout po exteriérovém paketu M Carbon, jehož součástí jsou karbonové vsadky krajních nasávacích otvorů v přídi, zadní difuzor a kryty vnějších zpětných zrcátek. Pro nové BMW M3 Sedan je připraven také zadní spoiler vyrobený z plastu zesíleného uhlíkovými vlákny. Volitelně dostupný paket M Race Track snižuje hmotnost vozu až o 25 kg. Kromě M karbon-keramických brzd jsou jeho součástí rovněž skořepinová sedadla M Carbon a lesklé karbonové obložení interiéru Carbon Fibre.

Novinkou v ceníku jsou dále M kovaná kola z lehké slitiny s dvojitými paprsky a poprvé se stříbrnou povrchovou úpravou.

Foto: BMW

Takto se mračí BMW M3 po faceliftu…

V kabině opět nalezneme nový volant, nové materiály a nové dekory. Součástí pro M specifických prvků je také středový ovládací panel, na němž je umístěn volič převodovky (nebo řadicí páka), červené tlačítko Start/Stop, ovladač BMW iDrive a tlačítka Setup a M Mode, jimiž lze aktivovat různá nastavení vozu, přizpůsobená aktuální jízdní situaci.

Pod kapotou samozřejmě zůstává řadový třílitrový šestiválec se dvěma turbodmychadly, dostupný ve dvou výkonových verzích. Slabší navíc stále můžete kombinovat s šestistupňovou manuální převodovku.

„Základní“ M3 Sedan pohání motor o výkonu 352 kW, který roztáčí zadní kola. Nad tímto provedením najdeme BMW M3 Competition Sedan s maximálním výkonem 375 kW, osmistupňovou automatickou převodovkou M Steptronic s funkcí Drivelogic a opět pohonem zadních kol.

V případě silnější varianty Competition M xDrive s pohonem všech kol pak došlo k nárůstu maximálního výkonu z původních 375 kW na 390 kW. Této hodnoty motor dosahuje při 6 250 otáčkách, maximálního točivého momentu 650 Nm pak v rozšířeném spektru otáček mezi 2 750 a 5 730 ot/min. Zvýšení výkonu bylo dosaženo úpravou řídicí jednotky motoru.

Zatímco BMW M3 Competition Sedan M xDrive dokáže akcelerovat z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy, nové BMW M3 Competition Touring M xDrive potřebuje k dosažení stejné rychlosti z klidu 3,6 sekundy. Zvýšený výkon obou modelů s pohonem všech kol se projevuje v časech zrychlení z 0 na 200 km/h, které jsou v obou případech o 0,5 sekundy kratší. Sedan nyní dosahuje času 11,8 sekundy, Touring 12,4 sekundy.

Výkon motoru je přenášen na všechna kola prostřednictvím osmistupňové převodovky M Steptronic s funkcí Drivelogic.

Do prodeje by všechny omlazené verze měly zamířit v červenci.

Načítám