Hlavní obsah

Představuje se zbrusu nové BMW řady 5. Je plné nových technologií, ale potěší i tradicionalisty

Foto: BMW

Nové BMW řady 5 se oficiálně odhaluje a ještě před koncem letošního roku se začne prodávat v čistě elektrických, plug-in hybridních i mild-hybridních variantách. Zatím se musíme spokojit pouze s tradičním sedanem, praktičtější kombi Touring se představí přibližně za rok. Seznamte se s nejdůležitějšími fakty, která byste o nové pětce měli vědět.

Článek

V záplavě SUV a crossoverů se na klasické modely často zapomíná, ale pětková řada je pro BMW stále klíčová (nemluvě o úspěšné historii sahající až do roku 1972) – konkrétně jde o třetí nejprodávanější model v nabídce. Proto je jeho právě představovaná nejnovější generace (v pořadí již osmá) velice ostře sledovanou novinkou.

Nová řada 5 podle BMW posouvá kvality nejúspěšnějšího manažerského sedanu vyšší střední třídy na novou úroveň. Přijíždí s nejmodernější technologickou výbavou, dynamičtějším designem i jízdními schopnostmi a vůbec poprvé ve více než padesátileté historii i s čistě elektrickým pohonem.

Klasický design s nádechem moderny

S nejaktuálnějším bavorákem pětkové řady jsem se poprvé seznámil už v minulém týdnu, když nám jej české zastoupení značky představilo za zavřenými dveřmi. Nejprve jsem se obával, že novinka bude vycházet ze svérázného designu vlajkového elektrického BMW i7, ale naživo je výrazně lepší. Návrháři značky zachovávají typické rysy pětky a znovu ji udělali vozem, jakým má být. I nejnovější generace s interním označením G60 je sportovně elegantní sedan. Praktičtějšího kombi Touring se dočkáme později.

Foto: BMW

Pětka se může pochlubit klasicky elegantní karoserií, dokonce i ledvinky vpředu mají rozumný rozměr.

Nová pětka je reprezentativnější a elegantnější než trojka a současně dynamičtější a dostupnější než luxusní sedmička. Moderní interpretaci charakteristických dvojitých světlometů doplňují osvětlené ledvinky a decentní příď je spojená se zádí tradiční sportovní siluetou. Nová LED zadní světla moderním způsobem připomínají klasický design ve tvaru písmene L a při pohledu zezadu připomínají rysy světel odcházejícího modelu. Celkově je nová pětka jedním z nejméně kontroverzních nových modelů značky.

Tradiční zvyklosti populární pětky najdeme také v interiéru. Nově je ještě luxusnější, modernější a vybavený všemi technologiemi značky. Základem architektury je prohnutý displej spojující 12,3" digitální přístrojový štít s 14,9" dotykovou obrazovkou infotainmentu BMW iDrive 8.5 s širokou funkcionalitou, v kabině je tak v moderním duchu naprosté minimum fyzických tlačítek. Všimněte si, že klasický volič převodovky nahrazuje jednodušší joystick – ten už známe z předcházejících nových modelů.

BMW přitahuje pozornost zejména k interaktivní liště se světelnými efekty na přístrojové desce a obložení dveří, kterou si nová pětka vypůjčila z větší sedmičky. Je součástí volitelné výbavy rozšířeného vnitřního osvětlení, nastupování a vystupování do vozu doplňuje uvítací a rozlučkovou světelnou show a současně pomáhá s bezpečnějším vystupováním z vozidla. Pokud se zezadu bude blížit jiný vůz nebo cyklista, výstražně svítí červenou barvou.

Vůbec poprvé u BMW si novou řadu 5 můžete objednat s kompletně veganským interiérem (tedy bez živočišné kůže), ale na seznamu volitelné výbavy pochopitelně zůstává také kožené čalounění Merino v několika dvoubarevných variantách z programu Individual. Prostorný interiér, kde se pohodlně usadí dospělí cestující nejen vpředu, ale i vzadu, pak doplňuje zavazadlový prostor se základním objemem 520 litrů. U plug-in hybridních verzí je stejný, u čistě elektrického vozu i5 má mírně snížený objem na 490 litrů.

Elektromobil BMW i5 ve dvou výkonových specifikacích

Elektrická varianta pětkové řady je označená i5 a bude dostupná hned ve dvou variantách. Tou dostupnější bude verze eDrive40 s jedním elektromotorem na zadních kolech o 340 koních (250 kW) a maximálním točivým momentem 400 Nm (s krátkodobým zvýšením až na 430 Nm). Vrcholem elektrické nabídky a zatím nejsilnější pětkou (zřejmě jen do představení nového BMW M5) bude sportovnější verze M60 xDrive s čtyřkolkou a kombinovaným výkonem 601 koní (442 kW) a vrcholným točivým momentem 795 Nm (s krátkodobým nárůstem na 820 Nm).

Foto: BMW

BMW představilo řadu 5 nejdříve v elektrické formě i5. V nabídce budou hned dvě výkonové varianty.

Obě verze jsou vybaveny shodným vysokonapěťovým akumulátorem s využitelnou kapacitou 81,2 kWh. Zakládá na nejnovější páté generaci technologie BMW eDrive a skládá se ze čtyř modulů po 72 bateriových článcích a tří modulů po 12 článcích. Základní BMW i5 eDrive40 slibuje dojezd 477 až 582 kilometrů podle WLTP, výkonnější i5 M60 ujede menších 455 až 516 kilometrů.

Se správou elektrické energie vám v reálném provozu pomůže adaptivní rekuperace i jízdní režim Efficient s novou funkcí Max Range. Díky tomu BMW i5 pojede se specifickým omezením výkonu i maximální rychlosti na 90 km/h v kombinaci s omezením komfortní výbavy. V režimu Max Range se aktuální dojezd zvyšuje až o 25 procent.

Foto: BMW

Nejvýkonnější i5 M60 nabízí šest stovek koní a dojezd kolem pěti set kilometrů. To jsou moc zajímavá čísla!

Inženýři BMW současně vylepšili kombinovanou nabíjecí jednotku CCU pro flexibilnější nabíjení vysokonapěťové baterie a zapracovali i na zlepšení softwaru nabíjení s plynulejší křivkou a teplotním managementu baterie pro rychlejší dobíjení stejnosměrným proudem. Vysokonapěťový akumulátor BMW i5 tak lze nabíjet stejnosměrným proudem o výkonu až 205 kW. Z 10 na 80 procent jej nabijete za přibližně 30 minut a během deseti minut prodloužíte aktuální dojezd o 156 kilometrů.

Plug-in hybridy i klasický benzin a turbodiesel

Spolu s čistě elektrickými BMW i5 se budou prodávat i tradičnější benzinové a naftové motorizace, i ty však budou elektrifikované prostřednictvím 48voltového mild-hybridu (čtyřválce ho mají propojený na klikový hřídel, u šestiválců je integrovaný do osmistupňového automatu Steptronic Sport).

Foto: BMW

Všechny varianty pětky budou mít (více či méně) elektrifikované pohonné ústrojí.

V Česku se bude BMW řady 5 prodávat s novým zážehovým čtyřválcem 520i produkujícím 208 koní (153 kW) a vznětovým čtyřválcem nejnovější generace o výkonu 197 koní (145 kW). Nová osmistupňová převodovka Steptronic Sport bude ve standardní výbavě i s pádly řazení pod volantem.

Na jaře 2024 se v nabídce motorizací pro novou pětku objeví i nejmodernější plug-in hybridní technologie BMW eDrive ve dvou výkonových specifikacích s benzinovým čtyřválcem nebo šestiválcem. U nového šestiválcového BMW 550e xDrive bude k dispozici kombinovaný výkon 489 koní (360 kW), u slabšího čtyřválcového BMW 530e se budete muset spokojit s 299 koňmi (220 kW). Slabší plug-in hybrid láká na čistě elektrický dojezd 87 až 101 kilometrů, silnější na 79 až 90 kilometrů, oba jsou přitom vybaveny akumulátorem s využitelnou kapacitou 19,4 kWh.

Nejnovější BMW řady 5 i nadále láká na příjemný jízdní komfort adaptivních podvozků spojený se sportovními jízdními vlastnostmi. Ty BMW obohacuje o sportovní řízení s variabilním převodem ve standardní výbavě i nově naladěným aktivním řízením kol zadní nápravy dodávaným na přání (díky němu se průměr otáčení zmenšil o více než 0,6 metru na 11,7 metru). Volitelně si budete moci objednat také sportovní podvozek a tlumiče s proměnnou charakteristikou podle zdvihu pro BMW i5 a plug-in hybridní modely.

Nové BMW řady 5 se začne prodávat v říjnu letošního roku, objednat si jej však můžete počínaje dneškem. Cenová úroveň nové generace se i přes významný posun ve všech oblastech a mnohem bohatší výbavě ve srovnání s předchůdcem takřka nezměnila, české ceny můžete prozkoumat v tabulce níže. Příští rok na jaře by se pak měla objevit i praktičtější kombi varianta Touring.

Model PohonVýkonCena (vč. DPH)
BMW 520i R4/benzin140 kW (190 k)1 467 700 Kč
BMW 530e R4/PHEV 220 kW (299 k)1 647 100 Kč
BMW 550e xDrive R6/PHEV 360 kW (490 k)1 968 200 Kč
BMW 520d R4/diesel 152 kW (207 k)1 524 900 Kč
BMW 520d xDrive R4/diesel 152 kW (207 k)1 587 300 Kč
BMW i5 eDrive40EV250 kW (340 k)1 749 800 Kč
BMW i5 M60 xDrive EV440 kW (598 k)2 523 300 Kč
Načítám