Hlavní obsah

Klasická elektřina a vodík v jednom autě – Koncept nového Renaultu Scenic slibuje revoluci

Foto: Renault Scenic Vision (koncept)

Co je lepší – vodík, nebo klasický bateriový elektromobil? Podle Renaultu je ideální variantou kombinace obojího, jak koneckonců prezentuje na studii Scenic Vision, která ukazuje nejen to, jak bude nový Scenic vypadat, ale také na co bude jezdit

V poslední době se vedou debaty o tom, cestou jaké mobility se v budoucnu vydat – je lepší vodík, nebo klasické bateriové elektromobily? Nebo je ta pravda snad někde mezi? Automobilka Renault otázku vyřešila Šalamounsky, a tak představuje koncept modelu Scenic, který má jezdit na elektřinu, ale bude zároveň používat vodíkový prodlužovač dojezdu.

Článek

Vodík je odpověď! Ne, bateriové elektromobily jsou odpověď! Odpověď na otázku, jakou cestou se má v příštích dekádách vydat automobilový průmysl, má dnes každý trochu jinou – a co si budeme povídat, každá z nich má něco do sebe. Jenže pak, když hospodská debata utichne, si Renault upije vína, položí sklenici na stůl a nonšalantně utrousí: „A proč ne obojí?“

Foto: Renault

Studie Renault Scenic Vision předznamenává vývoj, jakým se design typu Scenic bude ubírat – a poměrně logicky jeho podoba tíhne směrem ke karoserii typu SUV

Jak možná víte, MPV Renault Scenic byl odsouzen k zániku, aby se poté znovuzrodil v podobě stylového „SUV-crossoveru“, jak si to žádá dnešní trh. Scenic zkrátka k automobilce patřil až příliš na to, aby se ho v Boulogne-Billancourt zbavili. V blízké budoucnosti tak nepůjde o MPV a už ani nepůjde o vůz se spalovacím motorem.

Nový Scenic tedy bude elektromobil, konkrétně ten s prodlužovačem dojezdu. Ovšem kde většina konkurence používá spalovací motor coby „generátor“, tam se Renault rozhodl vydat cestou vodíku. Hlavní výhodou má být fakt, že bude potřeba menší baterie, čímž se sníží celková hmotnost vozu.

V praxi to bude vypadat asi takto – nový Scenic, který je stále ve fázi vývoje, by měl převzít elektrický pohon z Meganu E-tech, tedy elektromotor o výkonu 215 koní plus poměrně kompaktní bateriový systém o kapacitě 40 kWh.

Foto: Renault

Asistence vodíkového prodlužovače dojezdu umožňuje použití podstatně menší a lehčí baterie, což opět prospívá výslednému dojezdu. Ten má dle Renaultu být reálně až 800 km

A teď má, milí čtenáři, přijít to hlavní – k tomuto systému se totiž přidají ještě v podlaze ukotvené palivové články o výkonu nějakých 21 koní, které se budou starat o výrobu elektřiny, a to i za jízdy. Jinými slovy – dle Renaultu lze díky tomu použít bateriový systém se zhruba poloviční hmotností, ovšem při zachování shodného dojezdu. Parfait, collègues!

Co se týká samotné hmotnosti, tak Scenic bude vzhledem ke svým rozměrům logicky těžší než Megane E-tech, nicméně odhadovaná hmotnost 1 700 kg je na elektrický crossover stále slušná hodnota.

Foto: Renault

Rozvor náprav má být v porovnání s Meganem E-tech delší o 15 centimetrů. To se příznivě projeví zejména na množství místa interiéru. Zbrusu nový Renault Scenic tak i nadále bude velmi prostorným rodinným vozem, přestože už nepůjde o MPV

Až totiž nový Scenic přijde na trh, bude to kus auta – na délku bude mít bez jednoho centimetru 4,5 metru, šířka má být 1,9 metru a výška těsně pod 1,6 metru. Jen pro porovnání tedy bude oproti elektrickému Meganu o 11 cm delší, o 13 cm širší, a o 8,5 cm vyšší. Zásadní hodnotou, zejména pro prostor na palubě, však bude rozvor delší o celých 15 cm.

Výroba nového Scenicu má začít v roce 2024 a vůz bude jezdit na stejné platformě jako v případě svého menšího bratra Megane E-tech, respektive svého nepatrně vzdálenějšího sourozence, Nissanu Ariya. Jedinou potenciální nevýhodou budiž fakt, že výše zmíněná revoluční technologie „elektro-vodíkového“ hybridu nebude k mání hned ze začátku, neboť s ní inženýři od Renaultu budou mít o něco více práce, dočkat bychom se měli tak rok až dva po uvedení čistě bateriové varianty.

Čekání však nejspíš bude stát za to, protože podle propočtů Renaultu by nový elektrický Scenic s vodíkovým prodlužovačem dojezdu měl být schopen reálného dojezdu až 800 km, což už je senzační hodnota.

Foto: Renault

Interiér konceptu Scenic Vision je futuristický možná až moc, není však vyloučeno, že by se některá designová řešení mohla objevit také v sériovém voze

V Renaultu se pořádně zamysleli i nad stránkou samotné konstrukce vozu, takže bude využito maximální množství udržitelných materiálů – konkrétně nějakých 70 % má pocházet z recyklovaných materiálů, přičemž až 95 % materiálů použitých na hotovém voze bude možné dále recyklovat, a to včetně baterie.

V porovnání s konvenčním bateriovým elektromobilem Renault slibuje až o tři čtvrtiny menší uhlíkovou stopu. Zaměřili se však také na praktické využití materiálů šetrných k životnímu prostředí – tak například pouzdro baterie je z velmi pevného karbonového vlákna. To samo o sobě není nikterak extrémní novinka, ovšem zde nejde o klasický plast vyztužený karbonovými vlákny, nýbrž o recyklovaný papír vyztužený karbonovými vlákny.

Je tedy poměrně příjemné vidět, že výrobci nejen slepě následují abstraktního „boha ekologie“, ale že používají i hlavu. Ve futuristické kabině byste kůži hledali marně, tu nahradil udržitelný polyester – a například pigmenty tmavého laku konceptu Scenic Vision, který vidíme v galerii, jsou vytvořeny zpracováním mikročástic, které se nacházejí v atmosféře.

Je tedy docela dobře možné, že na to v Renaultu, jak se říká, kápli – ovšem jistě to budeme vědět až po roce 2024, to se má objevit produkční verze nového Scenicu. Revoluční hybrid kombinující baterie a vodík bude následovat (doufejme) nedlouho poté.

Načítám