Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
V první čtvrtině letošního roku odhalila automobilka Kia globální model s označením K4, který se vyrábí v Mexiku a je určen pro Severní Ameriku, Asii a Střední východ. Spadá do nižší střední třídy (stejně jako třeba VW Golf) a nabízen bude nejen coby pětidveřový hatchback, ale také s karoserií liftback ve stylu Škody Octavia.
Vymírající druh
Octavia je u nás s necelými 12 tisíci prodanými kusy za první půlrok nejžádanějším modelem vůbec a dávalo by smysl, kdyby Korejci nabídli obdobně zaměřeného soupeře. Prototyp pětidveřového hatchbacku byl dokonce nedávno spatřen nedaleko německé centrály značky, ani to ale podle jejích zástupců neznamená, že by se měl na evropské trhy chystat.
Je to škoda, protože motorová nabídka, kterou bychom se nebáli označit za „starou dobrou školu“, by nejednoho našince určitě potěšila. Kia K4 totiž nabídne bez přehánění vymírající druh – dvoulitrovou atmosféru s výkonem 147 koní. Tu doplní ještě 190koňová šestnáctistovka turbo. Oba čisté benziny bez jakékoliv formy elektrifikace.
Ceed je držák
A onen háček? Kia už jednoho evropského zástupce v tomto segmentu má. A ač se příjezd současné generace Ceedu datuje do roku 2018, pořád dosahuje slušných čísel. V celé Evropě se jej za prvních šest měsíců tohoto roku prodalo přes 60 tisíc kusů, je dokonce poptávanější než takové ikony jako Ford Focus nebo Peugeot 308.
A obdobně se mu daří také v České republice. „Model Ceed tvoří více jak polovinu prodejů značky Kia v ČR, jen za loňský rok se jej prodalo přes šest tisíc vozů. Modelová řada Ceed, která nabízí až čtyři karosářské varianty, byla od samého počátku strategicky cílena na Evropu a její trhy. Dlouhodobě také patří k předním evropským bestsellerům, které si drží své místo na trhu,“ uvedla k popularitě modelové řady Kateřina Vaňková Jouglíčková, PR českého zastoupení značky Kia.
Prim hrají baterky
Už to naznačuje, jak to asi aktuálně s příjezdem modelu Kia K4 na náš trh vypadá. „S ohledem na stávající modelovou nabídku v Evropě a České republice by se ze strany značky jednalo o nestandardní krok,“ dodává Vaňková Jouglíčková a připomíná, že současná evropská strategie automobilky se orientuje primárně na elektrické modely.
Budeme-li počítat s tradičním osmiletým generačním cyklem, měl by se aktuální Ceed loučit někdy kolem roku 2026 a jeho duchovním nástupcem se stane elektrický crossover EV3. Není ale žádným tajemstvím, že nástup elektromobility v Evropě je výrazně pozvolnější, než se očekávalo, a značky v poslední době krotí svá dřívější očekávání a prohlášení. Prodlouží to život současného Ceedu, nebo vznikne skulinka pro příjezd K4 k nám? To ukáže až čas.