Článek
Budou větší elektrická SUV přibývat? Dost možná. Právě auta větších rozměrů mají (mimo jiné i z psychologického hlediska) větší šanci si ospravedlnit svoji vyšší cenovku, svou roli na tom však mají i peníze, marketing a prestiž, jak to ostatně shrnul náš kolega Martin ve svém nedávném blogu.
Jinými slovy – zpřísňující emisní limity vyžadují více elektromobilů, ty však mají vyšší pořizovací cenu, a tak SUV představuje potenciálně větší užitnou hodnotu za dané peníze. Dejte si to dohromady s oblibou SUV v poslední době, a najednou ona „pionýrská“ role SUV mezi elektromobily začíná dávat smysl.
Segment SUV je v posledních letech pro velkou část automobilek svatým grálem, a jak víme, stačily už do tohoto segmentu vtrhnout i automobilky, u kterých bychom to ještě nedávno nečekali – jmenovitě třeba Lamborghini nebo takový Aston Martin. Pro Kiu jde rovněž o zásadní segment, koneckonců SUV Sportage je jedním z pilířů vozového parku korejského výrobce.
Po stránce vzhledu je zatím Kia ohledně konceptu EV9 poměrně skoupá na slovo, a tak zatím víme jen to, že se chlubí „ultramoderním designem“, což není překvapivé, protože Kia uměla v minulosti vždy zaujmout. Faktem však je, že chystaná „é-vé-devítka“ bude o kus větší extrovert než takový crossover EV6, který je sice vizuálně poutavý, ale přesto stále relativně zdrženlivý a decentní.
Kde EV6 sází zejména na eleganci, což je vidět třeba na postupně se svažující zádi, tam designéři v případě EV9 podstatně častěji používali pravítko – linie střechy je tu prakticky rovná. Předpokládá se také, že EV9 bude podstatně větší, čímž by koneckonců dávalo smysl i označení EV9 versus EV6. EV9 je však stále koncept, a tak prozatím není jasné, co všechno se dostane do sériové výroby – bude to třeba high-tech podsvícení přední masky, které je teď v módě, kamery namísto zpětných zrcátek či obří kola? Nechme se překvapit.
Jsou tu však záležitosti, které téměř určitě projdou několika málo změnami – zejména absence klik dveří (alespoň zatím) neprojde, podobně i šestiúhelníkový tvar panoramatické střechy nahradí konvenčnější obdélníkový tvar. Ovšem designové prvky jako „neviditelné“ sloupky nebo maskulinní hranaté blatníky, ty se do výroby patrně dostanou a budou tvořit jakési charakteristické prvky typu EV9.
Náhled dovnitř odhaluje jasný vliv minimalismu. Kabina je velmi jednoduchá a vlastně i poměrně přehledná. Současný trend digitální „kapličky“ přístrojů a sousedícího tabletu infotainmentu designéři potom vyřešili lišácky – celé to sjednotili v jednu linii, čímž vznikl jeden široký displej. Nelze potom přehlédnout volant jako vystřižený ze sci-fi filmu.
Prostor řidiče a spolujezdce je pak oddělen masivní středovou konzolí, kde však nevidíme prakticky žádné ovládací prvky – většina funkcí se tak v elektromobilu EV9 bude ovládat přes širokoúhlý displej nad palubní deskou.
Kia EV9 potom bude jezdit na osvědčené platformě E-GMP, kterou už používá třeba právě EV6, případně i Genesis GV60. Hodně diskutovaným tématem ohledně modelu EV9 potom bude kromě dojezdu nepochybně hmotnost – právě typ EV6, se kterým EV9 bude sdílet platformu, začíná na hodnotě 1 800 kg, s prodloužením dojezdu je to 1 910 a pro verzi s pohonem všech kol platí dokonce váha 2 015 kg. U většího EV9 tedy očekávejme nárůst ještě tak jeden až dva metráky.
Více informací se dozvíme při představení Kii EV9, a to už 17. listopadu. Předpokládá se, že do prodeje potom půjde někdy v první čtvrtině roku 2022.