Hlavní obsah

Tři šokující novinky KIA: Elektromobily jako vystřižené z budoucnosti dorazí na trh ještě letos

Foto: KIA

KIA pokračuje v produktové ofenzivě svých elektrických modelů. Ke třem kouskům, které má aktuálně v nabídce, se brzy připojí tři zbrusu nová auta (vlastně čtyři). Vyrazili jsme do španělské Barcelony, abychom se s nimi mohli seznámit osobně.

Článek

Hned tři novinky naráz představila korejská KIA na svém EV dni. V produkční podobě se tu ukázal model EV4 ve variantě hatchback i sedan a užitkový PV5 v osobní a nákladní verzi, k tomu jako malé překvapení koncept kompaktního crossoveru EV2. Pojďme se na ně podívat detailněji.

EV4

Elektromobily KIA si na silnici nespletete – design průkopnické EV6, rodinného obra EV9 i crossoveru EV3 se nepodobá ničemu jinému a nejnovější přírůstek do elektrorodiny je stejně nepřehlédnutelný. Jeho design jste už mohli vidět před týdnem, takže jste si určitě udělali vlastní názor. Naživo působí se svou nízkou a protáhlou siluetou a vertikálními světly ještě o trochu futurističtějším dojmem. A dokonce ani z pohledu na záď sedanu nebolí tolik oči, i když designové řešení je to velmi svébytné.

Foto: KIA

Novinka EV4 je podobně futuristická jako ostatní električtí sourozenci.

Kombinace vysoké podlahy s bateriemi a nízké střechy trochu omezuje prostor pro hlavu při nasedání (zvlášť dozadu), ale životního prostoru pro posádku nabízí EV4 díky skoro třímetrovému rozvoru více než dostatek (i když dospělák vzadu má kolena o trochu výš, než by si možná přál). Vpředu se naopak velmi pohodlně rozvalíte s nataženýma nohama, navíc je tu řada šikovných odkládacích ploch a schránek, takže vám tu skutečně nebude vůbec nic chybět.

Foto: KIA

Vybírat můžete mezi praktickou karosářskou verzí hatchback (vlastně trochu připomíná kombi) a klasickým tříprostorovým sedanem. Jeho neforemná záď s úzkým otvorem kufru bude ale sedět jen některým zákazníkům (a některým trhům), u nás bude jistě prodávanější hatchback.

Koncepce palubní desky je podobná EV9 a EV3, před sebou tak máte 30palcovou širokoúhlou zobrazovací plochu složenou ze tří displejů (vlevo přístrojový panel, vpravo dotykový infotainment a uprostřed malý dotykový displej klimatizace, která však má na palubce i několik fyzických přepínačů usnadňujících ovládání) a dvou- nebo tříramenný volant (pro GT-Line), materiály jsou z velké části udržitelné (recyklované nebo přírodní) a vkusně barevně sladěné. Kabina EV4 je prostě moc příjemné prostředí, kde si budete užívat i dlouhé štreky.

Foto: KIA

Kabina EV4 je vzdušná, praktická, ergonomická, skvěle vybavená a příkladně zpracovaná. Vpředu se příjemně rozvalíte a budete si tu hovět jako v bavlnce.

EV4 totiž ujede na jedno nabití až 630 kilometrů (pro verze s prodlouženým dojezdem, ty se standardním dojezdem se pohybují kolem 400 km) a díky výkonu 204 koní určitě nebudete za loudu (časem jistě dorazí i výkonnější čtyřkolka). Pokud vám to připomíná parametry menší EV3, máte dobrou paměť – platforma je totiž shodná (400V elektronická architektura s pohonem předních kol) a tím i technika, ale větší EV4 nabídne víc prostoru a pohodlí. A odlišný styl hatchbacku (nebo možná skoro kombi) či sedanu. Pokud toužíte po SUV, počkejte si na přelom roku, kdy do Evropy dorazí EV5 (vizuálně připomíná zmenšenou EV9). EV4 bude v ČR k dispozici již na začátku podzimu, hned jak se rozjede výroba ve slovenské Žilině (sedan se bude dovážet z domovské Koreje).

EV4 HB (sedan)Standardní dojezdProdloužený dojezd
Motor1× elektromotor
Výkon150 kW (204 k)
Točivý moment283 Nm
Pohonpředních kol
Akcelerace 0-100 km/h7,4 s7,7 s
Maximální rychlost170 km/h
Kapacita baterie58,3 kWh81,4 kWh
Dojezd410 km (430 km)590 km (630 km)
Rozměry4 430 (4 730)/1 860/1 485 (1 480) mm
Rozvor2 820 mm
Objem kufru435 l (490 l)

EV2 koncept

V nabídce pod EV3 naopak směřuje kompakt EV2, který KIA zatím ukázala jen jako koncept. Ale pokud si odmyslíte protisměrné dveře (a přidáte B-sloupek), tak před sebou máte téměř produkční podobu (jsme zvědaví, jestli si ponechá ta aerodynamicky řešená světla) sympatického městského mrňouse s délkou lehce přes čtyři metry.

Foto: KIA

Kompakt EV2 mixuje rozměry městského prcka se stylem crossoveru.

Také kabina bude určitě střídmější – koncept slouží hlavně jako demonstrátor moderních udržitelných materiálů (houbovitá hmota ve výplních dveří, recykovaný papír, plasty atd.) a neobyčejně praktických řešení, jako třeba výklopné sedáky ve druhé řadě (jako Magic Seats od Hondy), posuvná lavice první řady s výsuvným sedákem nebo vyjímatelnými výplněmi opěráků, které můžete využít jako podsedák při pikniku. Stejně tak si s sebou do přírody můžete vzít trojúhelníkové reproduktory.

Foto: KIA

Futuristické provedení kabiny se „sebevražednými dveřmi“ a bez B-sloupku se do výroby určitě nedostane, ale názorně ukazuje, kolik bude uvnitř tohohle prcka životního prostoru pro posádku.

Nic z toho ale u sériového auta nejspíš neuvidíme (jak už to tak u konceptů bývá). Mělo by si však ponechat štědrý vnitřní prostor díky dlouhému rozvoru čistě elektrické platformy (o konkrétní technice však nepadlo zatím ani slovo), stejně jako palubní desku s širokoúhlým pojetím displejů přístrojového panelu, ovládání klimatizace a infotainmentu – to je dobré znamení, že KIA nebude na rozdíl od jiných značek přehnaně šetřit a neponechá v jednom z nejmenších modelů v nabídce jen jeden centrální displej soustřeďující informace a zábavu do jednoho nepřehledného mixu. Více se dozvíme až příští rok, kdy uvidíme produkční verzi, jejíž cenovka by měla začínat na úrovni 600 tisíc korun.

PV5

Modulární koncept čistě elektrických užitkových aut se konečně představil v produkční formě, která je oproti docela odvážnému konceptu o kus konvenčnější – prosklení už není tak vzdušné, kabina už není tak futuristická a ani volant nejde odklopit pro autonomní řízení (nebo aspoň snadnější nastupování). Možná je to dobře, vždyť jde o pracovní nástroj, který má makat už nyní, ne ukazovat do budoucnosti. Na druhou stranu PV5 přichází o kus „wow“ efektu a je snáz poměřovatelná s existující konkurencí.

Foto: KIA

Příď PV5 je opravdu nevídaná a elektrická platforma neobvyklá, zbytek auta je už ale docela konvenční.

Která naštěstí stále není příliš početná, PV5 je totiž první produkční auto na dedikované elektrické platformě. Ta bude navíc škálovatelná, takže v řadě už čekají další – větší – sourozenci PV7 a PV9, aby se přidali k útoku značky KIA na zcela nový tržní segment. Všechny mají těžit z výhod typických pro elektrický pohon – kromě tiché a hladké jízdy jde především o bezemisní provoz (skvělé pro centra měst), nižší zdanění (v některých státech), nižší provozní náklady, vyšší spolehlivost a tím i nižší náklady na provoz. Sentiment ke spalováku stranou, elektromobily by ho ve flotilách dodávek měly převálcovat svou celkovou nákladovou výhodností (TCO, Total Cost of Ownership).

Foto: KIA

Kabina je zdařilým mixem mezi osobákem a dodávkou.

PV5 navíc nabízí o 20-30 % víc nákladového prostoru oproti stejně velkému autu se spalovákem a nabízet se bude ve třech základních verzích: osobní, nákladní a jako šasi. Možných konfigurací a variant však má být bezpočet (osobní varianta v konfiguracích 2+3, 2+2+3, nebo 1+2+3 pro taxikáře; verze pro převoz vozíčkářů či lehká obytná verze, crew cab nebo třeba s chladicím boxem atd.) a jejich dostupné množství postupně poroste. KIA tak chce pro každý byznys nabídnout odpovídající alternativu a zákazníkům k tomu přidá dodatečné služby, jako třeba systém správy vozového parku spolu s plánovacím softwarem nebo prediktivní servis doplněný širokou servisní sítí s prodlouženou otevírací dobou a zásobou náhradních dílů, aby se minimalizoval čas, který vozy stráví v údržbě.

Díky těmto třem novinkám KIA letos prakticky zdvojnásobí počet nabízených elektromobilů (ano, EV2 se dočkáme až příští rok, ale ještě ke konci roku bychom se měli dočkat již ohlášené EV5), což z ní udělá jednoho z nejsilnějších hráčů na poli elektromobility.

Související témata:
KIA EV2
Načítám