Článek
Na výroční tiskové konferenci automobilky Porsche vystoupili Oliver Blume a Lutz Meschke. Blume coby předseda představenstva obeznámil veřejnost s plány automobilky v nejbližších letech, Meschke jakožto místopředseda představenstva a člen výkonné rady pro finance situaci nastínil z ekonomické stránky.
Oba vysoce postavení manažeři potvrdili, že podíl elektrických modelů se v zuffenhausenském vozovém parku citelně zvýší – údajně až na 80 procent. Plnou elektrifikací projde typ Macan, Cayenne, a dokonce i kompaktní sporťák 718. Kromě toho se máme těšit i na zbrusu nový elektrický model vyvíjený od základu jako nový vůz aktuálně známý pod interním označením K1.
Podle všeho má jít o sedmimístné SUV, přesný název ani konkrétní designové rysy však zatím neznáme – koncept byl po celou dobu tiskovky zahalen plachtou. Silueta vozu však naznačuje nepatrně svažující se záď vzdáleně připomínající kontury modelu Cayenne Coupé. Jeho tvary mají vlastně připomínat zvýšené kupé se zádí ve stylu liftback.
Kromě možnosti sedmimístného uspořádání překvapuje projekt označený K1 také příslibem terénních schopností. Šéf automobilky přítomné navnadil na „působivé výkony v kombinaci s pokročilými autonomními funkcemi“ a také na „zcela nový zážitek v interiéru vozu“. Je tedy možné, že vůz prozatím označovaný jako K1 by mohl přinést i jakousi designovou revoluci, a mohlo by tak jít o pionýra nové éry automobilky Porsche.
Koncept, jehož vývoj začal na čistém listu papíru, bude používat vlastní a zbrusu novou platformu od začátku navrženou pro použití elektrického pohonu. Hlavním odbytištěm nového modelu by měly být aktuálně nejvýznamnější trhy pro značku Porsche, tedy Spojené státy, za nimiž je v těsném závěsu Čína.
Finální podobu nového modelu se bohužel hned tak nedozvíme, lidé z Zuffenhausenu mají momentálně plné ruce a hlavy práce s dokončováním nové, plně elektrické generace typu Macan, jehož testovací prototypy už jsou v okolí testovacího střediska ve Weissachu poměrně běžně k vidění. Finální vůz se má představit v roce 2024.
O něco později se má představit výše zmíněná plně elektrická verze sportovního modelu 718, tedy sourozeneckého dua Boxster/Cayman. SUV střední velikosti jménem Cayenne, které v následující generaci rovněž přejde na elektrický pohon, se představí údajně v roce 2026.
Z toho vyplývá, že finální podobu onoho záhadného sedmimístného SUV se s největší pravděpodobností nedozvíme dříve než v roce 2027. I přes významné a dost nákladné změny má Porsche optimistické prognózy, které podložilo slušnými prodejními čísly z minulého roku, kdy celosvětově dodalo 309 888 vozů (meziroční nárůst o 2,6 %), přitom obrat stoupl o téměř 14 % a čistý zisk pak o skvělých více než 27 procent. Porsche se tedy i v nové éře výjimečně daří a rozhodně neplánuje svůj růst zpomalovat, právě naopak.