Článek
Zdá se to být až komické, že komunistická Čína po dekádách zcela očividného kopírování západních designů i technických řešení dostala najednou strach, že jí těžce dotované technologie ukradnou ostatní. Alespoň takto znějící zprávu přinesla renomovaná agentura Bloomberg.
V reakcích na represivní cla uvalená na (opět dotované) elektromobily dovážené z Číny, která mimochodem zavádí čím dál více zemí, se tamní výrobci rozhodli je obejít tím, že si továrny postaví jinde. Například v Turecku, nebo dokonce i dál v Evropě.
A to znamená, že v oněch továrnách budou pracovat místní lidé. Nejen u pásů, ale i na vyšších odborných pozicích, kde budou mít takoví specialisté přístup k datům a porozumí oněm technologiím.
Čína domácí automobilky proto důrazně vyzvala, aby klíčové technologie nechaly doma a mimo Čínu vozy pouze kompletovaly. To znamená, že například do fabriky v Turecku dorazí z Číny krabice, ze které se poskládá auto.
Mimochodem tímto způsobem se v Polsku bude rodit levný elektromobil od Leapmotor žoviálně nazvaný čínský Maluch.
Peking nemá strach jen o elektromobily, protože domácím výrobcům automobilů nedoporučil investovat do rozvoje výroby autobusů v Indii. Prý kvůli ochraně čínského know-how.
Kromě toho přišlo konkrétní doporučení pro všechny čínské společnosti, jejichž obchodní zájmy cílí na Turecko, které je čínským továrnám více než otevřené. Takové firmy by o svém zájmu měly nejprve informovat čínské ministerstvo průmyslu a informačních technologií a také čínské velvyslanectví v Turecku. Lidově řečeno požádat o svolení.
Ovšem ona se Čína bojí trochu oprávněně, protože vyhnutí se represivním clům je možné pouze tehdy, pokud elektromobil splní požadavky EU na pravidla původu výrobku. A to znamená, že nemůže jít (zejména komponenty) o čistě překopírovaný čínský model jedna ku jedné. Alespoň papírově ne.
Vypadá to tedy, že si čínská vláda uvědomuje, že nyní může ochutnat vlastní plagiátorskou medicínu (ale kdoví, zda má někdo zájem). A přesto, že státním automobilkám může vláda jednoduše natvrdo nařídit zachování klíčových technologií v zemi, u velkých soukromých hráčů typu Geely nebo BYD (oba však štědře dotované) to nemusí být tak snadné. Zvlášť když takový BYD má našlápnuto k úspěchu a masivnímu rozvoji mimo Čínu.