Hlavní obsah

Karty se obrátily: Čína se bojí kopírování technologií. V továrnách mimo domovinu bude auta jenom kompletovat

Foto: BYD

Ale možná o čínské technologie nikdo (alespoň v EU) nestojí a Peking se jen zbytečně bojí…

Tak tohle je gól. Po dekádách otevřeného, státem posvěceného kopírování se nyní Čína bojí, aby jí vyvinuté a těžce dotované technologie pro elektromobily neukradly jiné země včetně těch evropských. Na to konto požádala tamní automobilky, aby mimo domovinu svá auta jen kompletovala.

Článek

Zdá se to být až komické, že komunistická Čína po dekádách zcela očividného kopírování západních designů i technických řešení dostala najednou strach, že jí těžce dotované technologie ukradnou ostatní. Alespoň takto znějící zprávu přinesla renomovaná agentura Bloomberg.

V reakcích na represivní cla uvalená na (opět dotované) elektromobily dovážené z Číny, která mimochodem zavádí čím dál více zemí, se tamní výrobci rozhodli je obejít tím, že si továrny postaví jinde. Například v Turecku, nebo dokonce i dál v Evropě.

A to znamená, že v oněch továrnách budou pracovat místní lidé. Nejen u pásů, ale i na vyšších odborných pozicích, kde budou mít takoví specialisté přístup k datům a porozumí oněm technologiím.

Čína domácí automobilky proto důrazně vyzvala, aby klíčové technologie nechaly doma a mimo Čínu vozy pouze kompletovaly. To znamená, že například do fabriky v Turecku dorazí z Číny krabice, ze které se poskládá auto.

Foto: Leapmotor

Leapmotor T03 se bude rodit tak, že přijde rozdělaný v krabici z Číny a v Polsku jej dělníci akorát smontují.

Mimochodem tímto způsobem se v Polsku bude rodit levný elektromobil od Leapmotor žoviálně nazvaný čínský Maluch.

Peking nemá strach jen o elektromobily, protože domácím výrobcům automobilů nedoporučil investovat do rozvoje výroby autobusů v Indii. Prý kvůli ochraně čínského know-how.

Kromě toho přišlo konkrétní doporučení pro všechny čínské společnosti, jejichž obchodní zájmy cílí na Turecko, které je čínským továrnám více než otevřené. Takové firmy by o svém zájmu měly nejprve informovat čínské ministerstvo průmyslu a informačních technologií a také čínské velvyslanectví v Turecku. Lidově řečeno požádat o svolení.

Foto: BYD

Peking se nějakým způsobem obává Turecka. A hádejte, kam míří silný a dotovaný BYD…

Ovšem ona se Čína bojí trochu oprávněně, protože vyhnutí se represivním clům je možné pouze tehdy, pokud elektromobil splní požadavky EU na pravidla původu výrobku. A to znamená, že nemůže jít (zejména komponenty) o čistě překopírovaný čínský model jedna ku jedné. Alespoň papírově ne.

Vypadá to tedy, že si čínská vláda uvědomuje, že nyní může ochutnat vlastní plagiátorskou medicínu (ale kdoví, zda má někdo zájem). A přesto, že státním automobilkám může vláda jednoduše natvrdo nařídit zachování klíčových technologií v zemi, u velkých soukromých hráčů typu Geely nebo BYD (oba však štědře dotované) to nemusí být tak snadné. Zvlášť když takový BYD má našlápnuto k úspěchu a masivnímu rozvoji mimo Čínu.

Načítám