Hlavní obsah

Kapesní Batmobil křížený s vysavačem strčí Formuli 1 do kapsy. Je z Británie a stojí 30 milionů Kč

Foto: McMurtry Automotive

Model Spéirling PURE od britského výrobce McMurtry Automotive je určen výhradně k jízdě na závodním okruhu – což je vzhledem k jeho extrémním výkonům vlastně možná dobře…

Je to oficiální – britský „Batmobil na baterky“ skutečně míří do výroby a bude si jej moci pořídit každý, komu se nečinně válí na účtu pořádný balík peněz. Elektrická střela o výkonu 1 000 koní a vážící pouhých 1 000 kg má oficiálně zelenou.

Článek

Revoluční a rekordy překonávající elektrický supersport jde oficiálně do výroby. Vůz McMurtry Spéirling se bude ve verzi s přídomkem „PURE“ skutečně vyrábět a dost možná půjde o absolutně nejrychlejší okruhové auto naší doby. „Náš model Spéirling PURE předznamenává zcela novou éru okruhového ježdění, na vlastní kůži jde o zcela výjimečný a fascinující zážitek,“ prohlásil Thomas Yates, jeden ze zakládajících členů McMurtry Automotive.

Britská firma McMurtry Automotive, která stojí za vznikem této elektrické střely, byla založena teprve v roce 2016, přesto by se velcí hráči měli mít na pozoru. Její model Spéirling je naprosto revoluční okruhové auto, které už dokázalo (doslova) zamotat hlavu (a střeva) nejednomu motoristickému novináři.

Uvnitř lehkého a zároveň nesmírně pevného karbonového monokoku se ukrývají dva elektromotory, které čerpají šťávu z 60kWh baterie a následně pohánějí silou 1 000 koní neboli 746 kW výhradně zadní kola (!). Sprint na stovku trvá jen 1,4 sekundy, což by měl být mezi produkčními auty světový rekord (ovšem nikoliv mezi silničními, McMurtry Spéirling je výhradně okruhový vůz).

Foto: McMurtry Automotive

McMurtry Spéirling má už oficiálně traťový rekord na vrchařské trati v britském Goodwoodu s časem 39 sekund. S tímto jediným, domácím rekordem se však Britové rozhodně nespokojí…

Že zátah vozu pokračuje i za touto hranicí, dosvědčuje dosažení 160kilometrové rychlosti za 1,63 sekundy a výrobce udává, že rovných 5 sekund vozu stačí k dosažení rychlosti 145 mil za hodinu, tedy nějakých 232 km/h. Maximální rychlost má být údajně 190 mph, tedy cca 300 km/h.

Je to ještě více šokující, když výkony porovnáme s některými s nejrychlejších produkčních vozů. Vozy jako Ferrari SF90 Stradale, Bugatti Chiron nebo elektrická Tesla Model S Plaid patří mezi nejrychleji akcelerující silniční vozy na světě, avšak sprint na čtvrt míle (neboli 400 metrů) jim trvá vlažných 10 sekund. Elektrické střele od McMurtry k tomu stačí 8 sekund.

Šokující jsou i kapesní rozměry vozu. Délka činí 3,4 metru, šířka je 1,5 metru a výška je jen něco málo přes metr, rozvor je potom rovné 2 metry. Hmotnost je těsně pod hranicí 1 000 kg, čímž velmi jednoduchými počty vychází poměr výkonu a váhy prakticky rovných 1 000 koní na tunu, což je skoro dvojnásobek toho, čím disponovalo Bugatti Veyron.

McMurtry však není jen o rychlosti na rovinkách – jeho pravým trumfem jsou zatáčky. Vozy Formule 1 disponují aerodynamickým bodykitem generujícím ohromný přítlak, který vůz tlačí k asfaltu a zvyšuje tak přilnavost. Ten však roste s rychlostí jízdy, opravdu účinný přítlak se tak dostaví až v opravdu vysokých rychlostech. McMurtry vytváří přítlak i ve chvíli, kdy stojí na místě.

To je dáno dvěma větráky ukrytými v zadní části vozu, které vytváří tzv. přísavný efekt. Větráky se umí roztočit až na 19 tisíc otáček za minutu a vygenerovat přítlak neuvěřitelných 2 000 kg. Formule 1 se zmůže přinejlepším na 800 kg. Díky tomu umí McMurtry Spéirling vyvinout v zatáčce přetížení až 3G a výrobce uvádí, že při průjezdu zatáčkami je v průměru o 5 mph (8 km/h) rychlejší než současné vozy F1.

Jak dlouho ale McMurtry vydrží takhle řádit, ptáte se? Výrobce udává dojezd „až“ 480 km, nicméně lidé z automobilky tvrdí, že v reálu celkem bez problému zvládne 10 ostrých kol na okruhu – o moc víc nejspíš netrénované lidské tělo ani nevydrží. Potom potřebuje cca 20 minut k plnému dobití a může se začít zase nanovo.

Sériová verze PURE, která se dostane k zákazníkům, bude podle všeho ještě o chlup rychlejší – produkční verze má být totiž lehčí a dostane účinnější větráky. Pneumatiky budou o 60 mm širší, což zvýší trakci a také mechanickou přilnavost v zatáčkách. První zákazníky by měl vůz k smrti vyděsit v roce 2025. Firma si účtuje 820 tisíc liber bez daně (s daní to vychází na 984 tisíc liber, tedy v korunách asi 27 milionů Kč).

Načítám