Článek
První produkční solární elektromobil Lightyear 0 dokáže podle výrobce získat denně energii na až 70 kilometrů jízdy čistě ze slunce. Ročně nizozemská automobilka slibuje 6 až 11 tisíc kilometrů ujetých zadarmo, záleží samozřejmě, jak blízko rovníku se řidič s vozem nachází.
Jízda pouze na vlastní elektřinu je pak možná díky několika faktorům. Samotnou energii sbírají solární panely na kapotě, střeše a víku kufru, které jsou dvojitě zakřivené, díky čemuž jsou efektivnější. Panely zabírají na 5 083 milimetrů dlouhém, 1 970 mm širokém a 1 445 mm vysokém voze pět metrů čtverečních. Cestující se tak musí obejít bez střešního okna. Vůz sám se pak chlubí spotřebou okolo 10 kWh na sto kilometrů, což zajišťuje nízká hmotnost (1 575 kilogramů) a účinná aerodynamika (součinitel odporu 0,19). Pomáhá také (na poměry současných elektromobilů) poměrně nízký výkon vozu. Maximální rychlost je omezená na 160 kilometrů v hodině a na stovku auto zrychluje celých 10 sekund.
Zmíněných 70 kilometrů za den (až 11 000 za rok) dokáže vůz získat za ideálních podmínek v zemích, jako je Španělsko či Portugalsko. V jižních částech těchto zemí by vůz nebylo nutné nabíjet podle výpočtů dokonce celých 7 měsíců, kdy slunce svítí nejvíce – počítá se ale pouze s 35 kilometry ujetými každý pracovní den. V oblasti bližší Středoevropanům ovšem výrobce slibuje, že například řidič v Amsterdamu by během léta mohl mezi dvěma nabíjecími cykly z externího zdroje (klasické zásuvky, veřejné nabíječky či rychlonabíječky) ujet až 1 000 kilometrů. Výpočet přitom pracuje s padesátikilometrovou cestou každý pracovní den, nabíjet by tak bylo potřeba za sezonu jen každý druhý měsíc.
Mimo tuto zajímavou technologii výrobce pětimístného vozu uvádí také detaily, jako je 640 litrů velký kufr, 183 milimetrová světlá výška, 10,1palcový displej či použití výlučně udržitelných materiálů v interiéru. Z klasické zásuvky se pak za hodinu na 60 kWh velkou baterii dobije dost energie na 32 kilometrů jízdy, z klasické veřejné zásuvky 200 kilometrů a z rychlonabíječky až 520 kilometrů.
Nadšení z technologie, která v ideálních podmínkách slibuje jízdu zcela zdarma, trvá do chvíle, než se zákazník dostane k ceně. Výrobce si za vůz v závislosti na barvě účtuje 250 až 255 tisíc eur, což v přepočtu znamená až 6,3 milionu Kč. Web CNN, který se zprávě o vozu věnuje podrobněji, zasazuje číslo do kontextu a říká, že levněji vyjde například Ferrari Roma.
O značce pozorní čtenáře Garáže neslyší poprvé. Před třemi roky jsme vás informovali o konceptu Lightyear One, od kterého se ale produkční model Lightyear 0 poněkud liší. Původně výrobce sliboval dojezd plně nabité baterie až 720 kilometrů podle WLTP, zatímco sériový model uvádí 625 kilometrů podle stejné metodiky. Nesplnila se také vize, že zájemci o koncept, kteří složí zálohu, dostanou vůz již v roce 2021. Podle výrobce ale výroba série 946 vozů již začala a zákazníci se automobilu dočkají již letos. Zřejmě ale až na podzim, což může prvotní nadšení ze solárního elektromobilu trochu pokazit. Do budoucna se počítá s velkosériovou výrobou výrazně levnějších modelů (hovoří se o ceně kolem tři čtvrtě milionu Kč), ale podobných slibů jsme již slyšeli dost.