Článek
Příběh, který tak úspěšně začal v roce 1983, se dočkal už pátého pokračování. Renault Espace se stal ikonou svého segmentu a dodnes zůstává synonymem komfortu, prostornosti a variability. Jeho šestá generace už je sice ryzím SUV, ani náhodou to však neznamená, že by přišla o své největší přednosti.
Prostor
Šestá generace někdejšího bestselleru sice technicky vychází z pětimístného modelu Austral (sdílejí stejnou platformu CMF-CD), ale nabízí více životního prostoru. Zůstává totiž věrná odkazu a myšlence první generace. S délkou 4,72 metru je o 21 cm delší než pětimístný Austral (13 cm připadá na delší rozvor) a díky tomu může nabídnout sedmimístné uspořádání.
Výsledkem má být výrazně větší vnitřní prostor podporovaný variabilitou interiéru. Druhou řadu sedadel lze posouvat o 220 mm dopředu nebo dozadu, což v prvním případě znamená zavazadelník o objemu až 777 litrů, v tom druhém až 321 mm prostoru pro kolena cestujících na druhé řadě sedadel.
Druhou řadu sedadel lze rozdělit na dvě nezávislé části v poměru 60 : 40, po jejich úplném sklopení vznikne 1 888 litrů prostoru. S třetí řadou sedadel na místě, která je k mání bez příplatku, má kufr objem 159 litrů. Třetí řada sedadel se sklápí do vodorovné plochy, takže nijak nelimituje objem kufru a máte ji vždy po ruce.
Interiér a technologie
Dominantou interiéru je dvojice displejů uspořádaných do tvaru písmene L: 12,3palcový TFT displej přístrojového panelu je doplněný 12palcovou vertikální dotykovou obrazovkou infotainmentu OpenR postaveného na operačním systému Google Android (takže je vždy online a vy máte po ruce vaše oblíbené aplikace).
Z výbavy se v základu můžeme těšit na 19palcová litá kola či elektricky ovládané páté dveře. USB-C dokovací stanice, stropní dotykové osvětlení a předpínače pásů budou na všech sedadlech také již v základu.
Volitelně můžete sáhnout po 9,3palcovém head-up displeji, který promítá rychlost, aktivované asistenty či navigační pokyny přímo do zorného pole řidiče. Také nebude chybět velký balík sofistikovaných jízdních asistentů usnadňujících řidiči práci a starajících se o bezpečnost posádky.
V závislosti na výbavě se můžeme těšit na čalounění kombinující Alcantaru se syntetickou kůží, dekory z pravého jasanového dřeva, audiosystém Harman Kardon či na ambientní osvětlení skládající se z 48 barev. Přední sedadla jsou elektricky nastavitelná, sedadlo řidiče je vybaveno masáží bederní části zad.
Technika
Nový Espace je o 215 kg lehčí než předchůdce s podobnými vnějšími rozměry. Nemělo by tak nijak zásadně vadit, že základní pohonnou jednotkou je přeplňovaný tříválec o objemu 1,2 l spřažený s 48V mild-hybridním systémem, který produkuje 130 koní (96 kW). Další volbou je přeplňovaná benzinová třináctistovka podporovaná 12V mild-hybridem s výkonem 140 nebo 160 koní (103, resp. 118 kW).
Vrcholnou motorizací nového Renaultu Espace je E-Tech full hybrid o výkonu působivých 200 koní (147 kW). Jde o výše zmíněný 1,2l foukaný tříválec, tentokrát spřažený s plnohodnotným hybridním systémem nabíjeným jízdou, díky čemuž umí jet i čistě na elektřinu a při jízdě po městě si dle výrobce vystačí až 80 % času bez nastartování spalovacího motoru.
Na pohon všech čtyř kol musíme zapomenout, na druhou stranu bude k dispozici vynikající systém řízení všech čtyř kol 4Control. Ten do rychlosti 50 km/h natáčí zadní kola až o 5° proti těm předním pro lepší obratnost (což se u tak velkého auta opravdu hodí), nad touto rychlostí o 1° v tomtéž směru pro zvýšení stability.
Na české ceny si budeme muset ještě nějaký čas počkat. Pro srovnání menší Austral, se kterým nový Espace sdílí řadu komponentů a technologií, začíná na částce 770 000 Kč včetně DPH. Základní cena modelu Espace bude kvůli větším rozměrům a lepší výbavě ještě vyšší.