Hlavní obsah

Jezdíte starým autem? Brutální nárazový test 30letého vozu ukazuje, že bourat v něm vážně nechcete

Foto: ANCAP

Váš letitý automobil vám věrně slouží a rozhodně jej nehodláte měnit? Chápeme, youngtimery s možností oprav svépomocí mají něco do sebe. Na druhé straně je však bezpečnost, která je u takových vozů tristní. Přesvědčte se sami.

Článek

Že jsou moderní vozy výrazně bezpečnější než auta stará několik desítek let, o tom asi není pochyb. Občas ale neuškodí si tuto skutečnost připomenout praktickou ukázkou. Organizace ANCAP (australská obdoba nám známého Euro NCAP) tak zopakovala nárazovou zkoušku Mitsubishi Magna z roku 1993. A výsledek není hezkým čtením…

Proč to všechno? Organizace ANCAP oslavila letos 30. výročí a právě Magna bylo jedno z prvních devíti vozidel, které bylo nárazovým testům podrobeno. Tehdy se ještě jednotlivá auta hodnotila barvičkami (červená pro špatný výsledek, oranžová značila střední nebezpečí a zelená vozy zcela bezpečné). Hvězdičkové hodnocení, jak jej známe dnes, vstoupilo v platnost až o šest let později.

Organizaci se nějakým způsobem povedlo objevit skoro netknuté, 30 let staré Mitsubishi Magna druhé generace. To je japonský sedan střední třídy, který po nárazové zkoušce (vůz i překážka v tu chvíli jedou 50 km/h) vypadá, že ji vlastně zvládl docela obstojně. Ale opak je pravdou.

Foto: ANCAP

Ne, figurína vzadu vám opravdu nemává na pozdrav. Takto vymrštěna byla při nárazu v 50 km/h do stejně rychle jedoucí překážky.

Senzory na figurínách totiž avizují, že řidič by po takové ráně nejspíš skončil se smrtelnou frakturou lebky či poraněním mozku. Magna totiž nemá ani airbag ve volantu. Tím však nekončíme. Osoba za volantem by pravděpodobně utrpěla i vážná zranění horních i dolních končetin, stejně jako pánve a hrudníku. A to pořád není všechno. Cestující vzadu by po nárazu utrpěli vážná zranění v oblasti břicha, neboť figuríny sklouzly pod část bezpečnostního pásu.

Organizace ANCAP v rámci výroční zkoušky sdílela i původní zprávu o crash testu a už tehdy zněl verdikt děsivě. „Hlava figuríny narazila do vrchní části věnce volantu a sloupku řízení. Figurína spolujezdce narazila hlavou do přístrojové desky a zaznamenala poškození hlavy vysokého rozsahu, v obou případech je tedy pravděpodobné poranění mozku,“ stojí ve třicet let starém protokolu.

Není to poprvé, co se ANCAP retrospektivně vrací ke starším autům. V roce 2017 například uspořádal nárazovou zkoušku, při které proti sobě v rychlosti 60 km/h poslal dvě Toyoty Corolla. Jednu z roku 1998, druhou vyrobenou v roce 2015, tedy prakticky zánovní. Zatímco posádka moderního vozu by odešla jen s drobnými poraněními, pro lidi ve starším autě by byl takový střet fatální.

Řešíte při pořízení auta i jeho bezpečnost?
Ano, vždy.
49,9 %
Ne, ale nejspíš začnu...
3,8 %
Vůbec.
46,3 %
Celkem hlasovalo 1391 čtenářů.
Načítám