Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Nejlevnějším elektromobilem na tuzemském trhu je maličká, jen 3,7 metru dlouhá, Dacia Spring s výkonem 65 koní a normovaným dojezdem 225 km v kombinovaném cyklu. Startuje na částce 419 900 Kč.
Jinak ale ceny dalších nejdostupnějších elektromobilů v Česku přesahují hranici půl milionu korun - a to jde opět o malá auta. Třeba takový 3,8 metru dlouhý Hyundai Inster stojí nejméně 599 990 Kč (s úvěrem Hyundai Finance od 549 990 Kč).
A i když se v souvislosti s rokem 2025 mluví o nástupu nové generace levných elektromobilů, tyto novinky jistě stále ještě nebudou dostupné za ceny, které by odpovídaly rozměrově, výbavově a parametry srovnatelným vozidlům se spalovacím motorem.
Mezi tyto nové dostupné bateriové automobily patří například Renaulty 4, 5 a Twingo, Škoda Epiq nebo sériové provedení konceptu Volkswagen ID. 2all.
Pokud při koupi nového automobilu jdete vyloženě po ceně, snad vás potěší, že v nabídkách importérů zatím stále zůstávají „staří známí“ z loňských přehledů nejlevnějších aut na našem trhu.
Hyundai pořád prodává modely i10 (od 289 990 Kč) a i20 (od 329 990 Kč), Dacia nabízí Sandero (od 335 000 Kč), u Fiatu si můžete koupit typy 500 (od 339 900 Kč) a Panda (od 359 900 Kč), Kia má modely Picanto (319 980 Kč) a Stonic (414 980 Kč), Mitsubishi pak Space Star (289 760 Kč). Mimochodem, u českého Mitsubishi aktuálně najdete také zajímavou akční cenu modelu Colt. Dvojče Renaultu Clio nyní můžete koupit od 339 760 Kč.
Už zmíněnou Dacii Sandero v příštím roce čeká facelift, modernizací zřejmě projde také rodinný Jogger. „Normální“ auta bude omlazovat také Seat, letos by měl představit osvěženou Aronu a pravděpodobně také Ibizu. A Škoda snad přijde s faceliftovanou Fabií.
Ale teď už se podívejme na úplné novinky roku 2025. Z toho, co víme, se zdá, že i v letošním roce na trh dorazí několik dostupných aut nebo vozů se zajímavým poměrem cena/výkon. A se spalovacím motorem - byť třeba v podobě mild-hybridů.
Citroën C3 Aircross
Kompaktní SUV sice francouzská automobilka představila už loni, jeho prodeje se však naplno rozjedou až letos. Auto, které rozměry konkuruje třeba Škodě Karoq, nabízí zajímavý a na tuto velikost nezvyklý party trik - může být vybaveno sedmi sedadly. Cena základní motorizace – 100koňového tříválce s objemem 1,2 litru a manuální převodovkou – začíná na 450 000 Kč.
Citroën na letošní rok chystá ještě představení nové generace většího SUV C5 Aircross, jemuž se délkou bude blížit Škoda Kodiaq. A protože by mělo jít o auto podobné technicky novému Opelu Grandland, mohlo by stát podobné peníze. Grandland začíná na 769 990 Kč.
Dacia Bigster
Do prodeje letos zamíří také důležitá novinka značky Dacia. Bigster je 4,57 metru dlouhé, 1,81 metru široké a 1,71 metru vysoké SUV s rozvorem náprav 2,7 metru a světlou výškou 22 cm, které sdílí techniku s menším Dusterem.
Ceny zatím neznáme, během odhalení vozu však zazněla částka 25 000 eur, což je v přepočtu asi 630 tisíc korun.
A máme také jednu spekulaci. Už delší dobu se mluví o tom, že Dacia chystá vstup do nižší střední třídy. Projekt s označením C-Neo údajně zahrnuje liftback a kombík, takže si můžeme představit auto konkurující Škodě Octavia nebo modelu Hyundai i30. Pokud na kompakt opravdu dojde, stane se tak ale spíš až v roce příštím.
Fiat Grande Panda
Další ze zajímavých novinek, které se začnou letos prodávat, je Fiat Grande Panda. Necelé 4 metry dlouhý crossover, technicky příbuzný Citroënu C3, bude k dispozici jako elektromobil i se spalovacím motorem. Výrobce však zatím u spalovací verze potvrdil jen mild-hybrid.
Spřízněný citroën se přitom prodává s neelektrifikovaným 1,2litrovým tříválcem, s nímž stojí nejméně 380 000 Kč. Panda s mild-hybridem bude jistě dražší, mluví se o částce okolo půl milionu korun.
MG3
Malý hatchback se u nás už nějakou dobu prodává, zatím ale pouze v hybridní verzi, která začíná na 489 900 Kč. Letos by měla dorazit také neelektrifikovaná varianta, jež bude pochopitelně výrazně levnější - rozhodně se vejde hluboko pod hranici 400 tisíc korun.
Výrazně dostupnější čistě spalovací provedení zřejmě dostane také nová generace MG ZS, která nyní jako hybrid startuje na 569 900 Kč.
Opel Frontera
Opel Frontera patří mezi loňské novinky, ale podobně jako u příbuzného Citroënu C3 Aircross platí, že prodeje se naplno rozběhnou až letos. Se zmíněným citroënem sdílí Frontera až sedmimístný interiér, přestože délkou okolo 4,4 metru patří do segmentu kompaktních SUV.
Narozdíl od C3 Aircross je však k dispozici výhradně jako mild-hybrid - pod kapotou pracuje zážehový tříválec o objemu 1,2 litru doplněný 48voltovou technologií a 6rychlostní dvouspojkovou automatickou převodovkou. Základní motorizace nabízí výkon 100 koní a točivý moment 205 Nm. Cena začíná na 549 990 Kč.
Další zajímavou novinkou je větší Grandland, o němž už také byla řeč. Tohle SUV startuje na částce 769 990 Kč.
SsangYong Actyon
Jihokorejská značka v Česku slaví úspěchy nabídkou vozidel s přitažlivým poměrem cena/výkon. Nový Actyon snad v tomto trendu bude pokračovat.
Novinka představuje docela velké auto, na délku měří 4 740 milimetrů (pro srovnání, Škoda Kodiaq je dlouhá 4 758 mm), je 1 920 mm široký a 1 680 mm vysoký. Rozvor dosahuje 2 680 mm - stejně jako u modelu Torres.
Vzhledem k příbuznosti s Torresem můžeme očekávat provedení s 1,5litrovým, turbodmychadlem přeplňovaným zážehovým čtyřválcem. Cena zřejmě bude o něco vyšší. Torres aktuálně stojí nejméně 699 900 Kč.
Volkswagen T-Roc
Volkswagen se sice v příštích měsících opře zejména do elektromobility, zatím však nezapomíná ani na auta se spalovacím motorem. ZATÍM. Nová generace kompaktního crossoveru T-Roc totiž dost možná bude posledním novým volkswagenem se spalovacím motorem.
Premiéra je naplánována na letošní rok, netušíme však, jestli výrobce stihne ještě letos rozjet i prodej. Nový T-Roc každopádně zřejmě bude sdílet technologie a pohonné jednotky se současným Golfem. Pro úplnost dodáváme, že aktuální T-Roc začíná na ceně 539 900 Kč.
A co ostatní?
O dalších novinkách, které bychom mohli do tohoto přehledu zařadit, zatím informace nemáme. Otázkou například je, jestli nebo jak nabídku dostupných aut nějak neoživí čínské značky. Na letošní rok mimochodem vstup na český trh oznámily značky Jaecoo a Omoda, které u nás chtějí prodávat i vozy se spalovacími motory. Uvidíme!