Hlavní obsah

Jedna z nejslavnějších Škodovek všech dob slaví padesátiny! Legendární závoďák si teď speciálně připomíná mladoboleslavské muzeum

Foto: Škoda Auto

Vedle oslav 130 let od založení značky Škoda se nezapomnělo ani na padesátiny kultovního sportovního vozu 130 RS. Debutoval před 50 lety na mosteckém autodromu.

Článek

Škoda 130 RS se prvně představila na mosteckém okruhu na jaře 1975. Pouhý měsíc po slavnostním představení už si připsala první zářez na evropské scéně. V závodě Mistrovství Evropy cestovních vozů v Brně obsadily dva automobily 130 RS třetí a čtvrté místo ve třídě do 2 000 cm3. A to byl teprve začátek.

Vůz získal nespočet trofejí nejen v rámci východního bloku, ale také na mezinárodní scéně v tvrdé konkurenci předních západních značek. Ve třídě uzmula Škoda 130 RS vítězství během Rallye Monte Carlo 1977, celkově z toho bylo dvanácté místo. Mezi další velké úspěchy patří osmé místo na Rallye Akropolis 1979, přičemž stejné umístění se povedlo zopakovat i o dva roky později.

Škoda 130 RS však zářila i na závodních okruzích. Roku 1981 si připsala celkový titul v Mistrovství Evropy cestovních vozů, což dodnes patří mezi největší úspěchy domácí značky na poli motorsportu.

Škoda 130 RS na okruhu.Video: Škoda Auto

Pod kapotou 130 RS pracovala čtyřválcová třináctistovka s rozvodem OHV umístěná za zadní nápravou. Výkon se postupně zvyšoval, nejprve produkoval 113, na konci až 142 koňských sil (v okruhové verzi). Auto díky panelům z hliníkové slitiny a komponentům ze sklolaminátu vážilo pouhých 720 kg a svištělo maximální rychlostí 220 km/h!

V původní tovární specifikaci bylo zhotoveno 200 exemplářů, další desítky kusů však vznikly pod rukama soukromníků s využitím továrních komponentů.

Připomenout si úspěšnou etapu škodovácké závodní historie si teď můžete i vy. Automobilka v depozitáři prototypů a sportovních vozů v mladoboleslavském muzeu totiž připravila speciální výstavu, kde jsou k vidění rovnou tři exempláře. Přijet se podívat můžete až do 27. dubna.

Načítám