Článek
Škoda 130 RS se prvně představila na mosteckém okruhu na jaře 1975. Pouhý měsíc po slavnostním představení už si připsala první zářez na evropské scéně. V závodě Mistrovství Evropy cestovních vozů v Brně obsadily dva automobily 130 RS třetí a čtvrté místo ve třídě do 2 000 cm3. A to byl teprve začátek.
Vůz získal nespočet trofejí nejen v rámci východního bloku, ale také na mezinárodní scéně v tvrdé konkurenci předních západních značek. Ve třídě uzmula Škoda 130 RS vítězství během Rallye Monte Carlo 1977, celkově z toho bylo dvanácté místo. Mezi další velké úspěchy patří osmé místo na Rallye Akropolis 1979, přičemž stejné umístění se povedlo zopakovat i o dva roky později.
Škoda 130 RS však zářila i na závodních okruzích. Roku 1981 si připsala celkový titul v Mistrovství Evropy cestovních vozů, což dodnes patří mezi největší úspěchy domácí značky na poli motorsportu.

Škoda 130 RS na okruhu.Video: Škoda Auto
Pod kapotou 130 RS pracovala čtyřválcová třináctistovka s rozvodem OHV umístěná za zadní nápravou. Výkon se postupně zvyšoval, nejprve produkoval 113, na konci až 142 koňských sil (v okruhové verzi). Auto díky panelům z hliníkové slitiny a komponentům ze sklolaminátu vážilo pouhých 720 kg a svištělo maximální rychlostí 220 km/h!
V původní tovární specifikaci bylo zhotoveno 200 exemplářů, další desítky kusů však vznikly pod rukama soukromníků s využitím továrních komponentů.
Připomenout si úspěšnou etapu škodovácké závodní historie si teď můžete i vy. Automobilka v depozitáři prototypů a sportovních vozů v mladoboleslavském muzeu totiž připravila speciální výstavu, kde jsou k vidění rovnou tři exempláře. Přijet se podívat můžete až do 27. dubna.