Hlavní obsah

Jedinečná edice Porsche 911 vzdává hold sportovním vozům z 50. let a slavnému typu 356

Foto: Porsche

Carrera Panamericana byl v padesátých letech minulého století jedním z nejslavnějších distančních závodů. Porsche si po letech připomíná úspěchy s typem 356 z roku 1952

Automobilky dnes rády připomínají své kořeny a svoji dlouholetou tradici – zákazníci na to totiž dobře slyší. Tato specialita, která připomíná éru sportovních vozů z období 50. let a slavný distanční závod, však čeká jen na jednoho majitele.

Článek

Jen málo závodů má takové renomé jako slavná Carrera Panamericana. Náročný distanční závod napříč Mexikem pořádaný přímo tamní vládou se může směle řadit vedle dalších ikon motosportu, jako je Mille Miglia, Targa Florio či Rally Monte Carlo.

Foto: Porsche

Distanční závod Carrera Panamericana pořádají, aby upozornila na pokrokovost Mexika, které koncem 40. let vystavilo důležitou dálnici Panamericana. Svého času šlo o velmi prestižní klání

Přestože se konal jen pětkrát v letech 1949–1954, tak na něj odborníci i nadšenci dodnes vzpomínají s nostalgií – podobně jako automobilka Porsche. Právě současné Porsche 911 S Cabriolet generace 992 ve verzi Carrera Panamericana Special připomíná úspěch svého pradědečka, typu 356 S Cabriolet z roku 1952.

Při sedmdesátiletém výročí této památné události lidé z Zuffenhausenu nalakovali speciální jednokusovou edici moderního Porsche 911 barvou Gentian Blue Metallic, látková střecha je v šedé Graffiti Grey. V duchu zachování tradice a pocty ikonické 356 S Cabriolet jsou (na dnešní dobu možná nezvykle) ve stejném schématu zbarvená i 20palcová a zadní 21palcová kola – tedy v odpovídající metalické modři s šedými středy.

Zajímavá je historická autentičnost této exkluzivní edice – lidé od Porsche se totiž spojili s jedním z posledních žijících členů původního továrního týmu, který se slavného závodu v padesátých letech účastnil. Herbert Linge (toho času na pozici mechanika), je dnes už 94letý rodák z Weissachu a pamětník, který přispěl svými vzpomínkami. Uplatnění našly i archivních fotografie, díky kterým se daří držet dobovou podobu moderní interpretace.

Foto: Porsche

Na startovním roštu s kompaktními rozměry a skromným plochým čtyřválcem o výkonu 70 koní patřil typ 356 spíš k příslovečným Davidům, oproti Goliášům z celého světa však obstálo se ctí

Herbert Linge, který byl automobilce věrný prakticky po celou dobu svého produktivního života, nastoupil k Porsche ještě za války 7. dubna 1943 jako mladík. Začínal jako mechanik a posléze se propracoval na továrního jezdce – jedenáctkrát se zúčastnil Le Mans, vyhrál německý šampionát sportovních vozů v roce 1963 a s jinou 356 vyhrál Tour de Corse v roce 1960.

Stejně jako originál nese i moderní typ 911  na dveřích číslovku 11, která odkazuje na číslo, se kterým startoval do závodu vůz 356 S Cabriolet posádky Paul Alfons von Metternich a Manuel Antonio de Teffé. Této dvojici se podařilo uzmout fantastické 1. místo ve své třídě.

Kromě dnes už vlastně historické kombinace modré a šedé barvy vidíme v interiéru upomínkový emblém „La Carrera Panamericana“ gravírovaný do hlavových opěrek včetně malého loga dobové závodní helmy. Před sedadlem spolujezdce se nachází decentní upomínková plaketka, na které stojí „911 Carrera S – La Carrera Panamericana 1952“, a stejné označení je i na prazích dveří.

Jakkoliv by mohlo jít o oblíbenou limitovanou edici mezi sběrateli, Porsche o něčem takovém nechce ani slyšet, a tak vůz spatří světlo světa v jednom jediném exempláři. Vůz se má údajně v roce 2023 vydražit na zatím nespecifikované přehlídce, výtěžek má pak jít na dobrou věc.

Načítám