Hlavní obsah

Jeden z deseti: Brabus představuje omezenou sérii pickupu AMG G63 o výkonu 900 koní

Foto: Brabus

Brabus XLP 900 „One of Ten“ je omezená série Mercedesu-AMG G63, přestavěná na pickup – a úpravce z německého Bottropu se na něm pěkně vyřádil. Série je striktně omezena na deset kusů

Mercedes třídy G je tak trochu třída sama pro sebe. Gčka původně vznikla jako „Geländewagen“, tedy ryze terénní vůz. Dnes už je z něj však do určité míry stylovka a účinný protilék na dnešní rádoby „terénní“ SUV, a i přesto, že od roku 1979 prošel spíše postupnou evolucí než revolucí, má stále své oddané příznivce – nebo možná právě proto.

Článek

AMG verzi „terénního vozidla“ od Mercedesu svět poznal v roce 2013 a byl to docela úspěch. Pohonné ústrojí z rychlého supersedanu v terénním autě nemusí každému dávat smysl, ale je na tom zkrátka něco podivně lákavého. Od té doby vznikly také deriváty Mercedesu-AMG G63 jako třeba verze „4×4²“ nebo šestikolová 6×6. Své k tomu však má co říct i dvorní úpravce Brabus…

Foto: Brabus

Brabus udělal z Mercedesu-AMG G63 nezastavitelný teréňák – portálové nápravy zvýšily světlou výšku na 49 centimetrů, přes střechu se táhne ochranný rám s LED rampou a jezdí na 22palcových terénních pneumatikách

Ruku na srdce, terénní Mercedes na velkých litých kolech a s burácejícím osmiválcem pod kapotou není zrovna přehlédnutelné auto, ale úpravce z německého Bottropu jej přece jen trochu vylepšil – jen těžko se dá přehlédnout přestavba na pick-up, takže vzadu je teď korba, od které se táhne ochranný rám z vysokopevnostní oceli až po hranu čelního skla, kde je zakončen světelnou rampou.

Bystrý čtenář si jistě všiml, že tohle „Géčko“ je také oproti tomu standardnímu o pořádný kus zvýšené – to proto, že v Brabusu namontovali portálové nápravy, takže se dostali na obdivuhodnou světlou výšku 49 centimetrů. Celkovou stabilitu potom pomáhá posílit rozšíření o 11,6 centimetru a Brabus XLP 900 rovněž narostl i do délky – konkrétně 5,3 metru. Teď je navíc schopen utáhnout „na kouli“ 4,5 tuny!

Síly na to má rozhodně dost – pod kapotou bublá osvědčený 4,0l osmiválec biturbo z dílen AMG. Přesto si lidé od Brabusu dovolili jej „trochu“ posílit – zdvihový objem zvýšili z rovných 4 litrů na 4,4 litru, původní turbodmychadla nahradili párem svých vlastních „šneků“. Je tu také kompletně nový výfukový systém, který musel být vyroben na zakázku pro Brabus XLP 900 – ne ani tak z důvodu zvýšení výkonu, ale kvůli prodlouženému rozvoru upraveného auta.

Foto: Brabus

Nebyl by to Brabus, kdyby nechal interiér bez povšimnutí. Palubní deska, volant a výplně dveří tak jsou doslova poseté červenými kontrastními akcenty, čalounění je z prémiové kůže

Zvětšení objemu, výkonnější turbodmychadla, zakázkový výfuk a trochu magie v řídicí jednotce motoru znamenají, že tento Brabus XLP 900 produkuje rovných 900 koní výkonu a železniční „krouťák“ 1 250 Nm. Točivý moment však musel být elektronicky omezen na pouhých 1 050 newtonmetrů kvůli životnosti pohonného ústrojí.

Výsledkem je, že poslední dílo Brabusu i přes své rozměry a váhu zrychlí z klidu na stovku za 4,4 sekundy a bude pokračovat až na těžko uvěřitelných (a trochu děsivých) 210 km/h. To však není vše, Horste, maximální rychlost je totiž elektronicky omezena kvůli životnosti terénních pneumatik – jinak by tento divoch byl schopen pokračovat ještě dál (!).

Foto: Brabus

22palcová kola jsou kovaná a určená přímo pro model XLP 900. Výfukový systém je tradičně vyústěn na boku auta, v tomto případě však musel být ten původní nahrazen úplně novým, vyrobeným na zakázku. Nebylo to ani tak kvůli výkonu, nýbrž kvůli délce auta

Ony terénní pneumatiky o rozměru 325/55 obepínají obří 22palcová kovaná kola přímo od Brabusu, takže se ani při zvýšené světlé výšce v podbězích rozhodně neztrácejí. Kvůli novým nápravám se širším rozchodem kol byly na karoserii namontovány ještě rozšířené blatníky z karbonu čirým lakem, takže je při bližším pohledu krásně vidět jeho struktura.

Věrní čtenáři se možná nemohou ubránit dojmu, že Brabus XLP 900 působí podezřele povědomě – a je to tak, tohle auto je vlastně nástupce Brabusu XLP Superblack, ale na ten zapomeňte, měl výkon jen nějakých ušmudlaných 800 koní…

V Bottropu dali svému novému výtvoru přídomek „One of Ten“. Ano, hádáte správně – těchto mastodontů se nevyrobí víc než deset kusů, takže je nám už teď všem jasné, že nepůjde o nic levného. Což v případě Brabusu není nikdy.

Cenovku však naštěstí známe – Brabus XLP 900 „One of Ten“ stojí lehce přes 658 tisíc eur, tedy něco přes 16 milionů korun. Není ale pochyb o tom, že se najde deset lidí, kteří na něj budou mít. Nabízí se však otázka, zda někdo z těch deseti šťastlivců bude mít možnost využít schopnosti Brabusu XLP 900 na maximum… těžko říct.

Načítám