Článek
Novoroční tisková zpráva jednoduše vyčistila vodu plnou spekulací nad termínem uvedení nové generace Lady Nivy. Ruská automobilka AvtoVAZ oficiálně oznámila, že se její off-roadová legenda dočká nástupce už koncem roku 2024.
Vůz bude postaven na flexibilní platformě třetího Dusteru od Renaultu (CMF-B), nicméně konstruktéři slibují, že stále půjde o schopný off-road.
Nová Niva opustí základní koncepci léty používané třídveřové karoserie a dorazí pouze jako pětidveřový model, ovšem do dvou let by se měla ukázat taktéž delší Grand Niva. Ostatně o Dacii Bigster jste asi slyšeli, že? Tak „grandka“ bude pravděpodobně to samé v bledě modrém.
V každém případě půjde o zbrusu nový stroj řazený do segmentu SUV-B a na současnou klasiku bude spíše jen odkazovat. A že se bavíme o velkém skoku, dokazuje následující video (vypněte si AdBlock), kde uvidíte, jak moc se tradiční Niva za ty roky (ne)změnila.
Tak či onak se čerstvá generace Nivy vypraví také do Evropy, tedy alespoň takové má Lada plány. Jelikož se zatím nehovoří o elektrifikaci, očekáváme opět malou sérii čítající nejvýše 1 000 kusů na jednu homologaci. Stejně jako v minulosti počítáme, že AvtoVAZ využije vícero žadatelů o schválení, takže se na starý kontinent bude moci reálně dostat daleko více vozů.
Kromě Nivy se Rusové do roku 2025 vytasí se třemi zbrusu novými modely s plachetnicí ve znaku, přičemž prozatím víme, že jeden z nich bude SUV ze segmentu C (nejspíš Grand Niva), kde je třeba Škoda Karoq, Dacia Duster a řada dalších vozů.
Jde o smělé plány, ale určitě ne nereálné. Většinovým vlastníkem AvtoVAZu – a tudíž i značky Lada – je skupina Renault, která do podniku pravidelně investuje nemalé peníze. Ruská automobilka tak má z čeho čerpat, může vyvíjet, nabízet a teoreticky i prorazit.
Otázkou ovšem zůstává, jestli budoucí hi-tech doba spíše nezvýší poptávku po klasických jednoduchých strojích (pokud budou v prodeji) typu současná Lada Niva Legend, moderní Nivě a jejím derivátům navzdory. Co myslíte vy?