Hlavní obsah

Jarní detox se týká i aut a zahradních pomocníků! Jak na sezonu řádně nachystat spalovací techniku? Zeptali jsme se expertky

Foto: Archiv

Ruku v ruce s prvními slunnými dny jara přichází také ideální čas na důkladnou údržbu auta, zahradní techniky a prakticky všeho, co má kola a spalovací motor. A jarní očistu rozhodně není radno podceňovat!

Článek

Jarní údržba zdaleka není jen o tom, že zajedete na myčku a své auto po zimě důkladně opláchnete. Pokud svou techniku máte rádi, musíte jí věnovat důkladnější péči. Jak na to? Poradí nám Markéta Jakoubková odpovídající za kvalitu paliv Shell v Česku, na Slovensku a v dalších pěti evropských zemích.

Pozornost před sezonou bychom kromě aut měli věnovat i zahradní technice. V té často odpočívají zbytky loňského paliva, které se doporučuje „vyjezdit“ a následně natankovat čerstvou směs. „Motorům prospěje kvalitní aditivované palivo. Například Shell V-Power Racing 100, které výrazně snižuje klepání motoru, potlačuje nedokonalé hoření a má schopnost stoprocentně odstraňovat usazeniny snižující výkon,“ vysvětluje Jakoubková.

Všeobecně se doporučuje palivo zbytečně neuskladňovat doma, protože při nestabilních teplotách ztrácí své optimální vlastnosti. Pokud je to nutné, uschovejte ho v tmavé místnosti při stálé teplotě (nejlépe kolem 12 stupňů Celsia) a spotřebujete nejpozději do dvou měsíců.

Foto: Shell

Markéta Jakoubková, expertka na kvalitu paliv Shell v Česku, na Slovensku a v dalších pěti evropských zemích.

Střídání nižších a vyšších teplot v krátkých intervalech hrozí také na jaře. Pro auta je to pořád období tzv. „studených startů“, po kterých se motor rychle zahřívá. Tím hrozí vznik karbonových usazenin, které mohou mít negativní vliv na výkon i spotřebu.

„Karbonové usazeniny se tvoří po celý rok a z dlouhodobého hlediska mohou motoru výrazně škodit. I tady je nejjednodušší prevencí tankování aditivovaného paliva, které motor průběžně čistí a chrání před tvorbou usazenin,“ pokračuje Jakoubková.

Foto: Archiv

V rámci jarní přípravy nezapomeňte zkontrolovat i provozní kapaliny.

Jezdíte-li sporadicky, nebo máte plug-in hybrid, který si vedle elektrického pohonu sáhne do nádrže jen zřídka, nepodceňujte ani tzv. zimní palivo. Pohonné hmoty natankované v zimních měsících se doporučuje vyjezdit, protože pro provoz v jarních a letních dnech nejsou úplně ideální.

Zimní palivo bude nejlepší nahradit palivem přechodným, které natankujete od 1. března do 14. dubna v případě nafty a od 1. dubna do 20. května u benzinu. Posléze už tankujeme čerstvou letní směs.

Nezapomínejme na podvozek

Jarní očista se určitě netýká jen spalovacích motorů. Zapomínat bychom neměli ani na další komponenty vozu, třeba podvozek. Jeho mytí se totiž často zanedbává, podle dat Shellu si u mycího programu zaškrtne mytí podvozku jen necelá polovina zákazníků. Po zimě je přitom podvozek ohrožen nánosem soli, chemických posypů, zbytky olejů a dalšími agresivními nečistotami.

V takovém případě vystavujete zbytečné hrozbě silentbloky, čepy, těsnění hnacích hřídelů, diferenciál, brzdy, ale třeba i celý výfukový systém. Pravidelná péče vám ušetří čas i peníze, protože nehrozí korodování jednotlivých dílů ani tvrdnutí pryžových částí.

Foto: Shell

Podvozek by měl po zimě projít tlakovým mytím, které odstraní zaschlou sůl, štěrk i prach.

Jen přezout nestačí

Nedílnou součástí jarních příprav je pochopitelně výměna pneumatik. Vedle samotného přezouvání ale nezapomínejme ani na pečlivou kontrolu stavu a tlaků. Pneumatika je jediná věc, která auto spojuje s vozovkou, a pokud není v ideální kondici, hrozí velký malér.

Se sjetým dezénem nebo neodpovídajícími tlaky se vystavujete riziku prodloužení brzdné dráhy a v případě deště i aquaplaningu. A když už budete dělat pořádek v zahradním domku, omrkněte i pneumatiky na vaší sekačce nebo traktůrku. Zkontrolujte jejich tlak a také to, zda se tu přes zimu vlivem mrazu neobjevily nějaké trhliny.

Načítám