Článek
Pro výrobce jde dost možná o nejdůležitější model nabídky. Je to totiž právě řada DB, jež je jakýmsi středobodem Aston Martinu, okolo kterého se pak točí všechny ostatní modely. I předchůdci DB11, před ním DB9 a další nabízeli komfort, luxus a rychlost v jednom uhlazeném balení – novinka nesoucí obchodní označení DB12 však jde zase o kus dál.
Lidé od Astonu tvrdí, že nejde o jen tak ledajaký grand tourer a že nová DB12 má být zakládajícím členem kategorie takzvaných „super grand tourerů“. Na tom má lví podíl především pohon. Dvakrát přeplňovaný 4,0l osmiválec z dílen AMG dává výkon 680 koní a točivý moment 800 Nm, díky čemuž vůz zrychlí z klidu na stovku za 3,6 sekundy a pokračuje až na 330 km/h, což jsou v podstatě výkony supersportů.
Ovšem Aston Martin DB12 tyto výkony nabízí v uhlazeném, vznešeném a komfortním balení – odtud tedy nejspíš pramení označení super grand tourer. Základ motoru pochází z předchozího modelu, došlo však na zásadní úpravy. Agregát dostal nová, větší turbodmychadla a výkonnější chlazení. Díky tomu je osmiválec dokonce výkonnější, než byla vrcholná motorizace předchozího modelu DB11, tedy 5,2l dvanáctiválec.
Z motoru putuje síla na zadní kola přes osmistupňovou automatickou převodovku, kde ji usměrňuje elektronicky řízený samosvorný diferenciál schopný měnit svornost v řádu milisekund pro maximální možnou trakci.
Změn se dočkal i podvozek. Ten dostal tužší stabilizátory pro potlačení náklonů, adaptivní tlumiče však Aston Martin použil od základu nové. Odpružení je nově nastavitelné ve třech úrovních – první z nich je GT, které dle slov výrobce slibuje „vznešené, leč velmi svižné cestování“, následují úrovně Sport a Sport+, tady je už z názvu nepochybně jasné, o co jde.
Design vozu se nese spíš v duchu evoluce, což v případě Aston Martinu určitě není na škodu. K výrazným rozdílům proti předchůdci patří mohutná přední maska, nad níž se tyčí světlomety osázené segmenty LED diod, pod maskou pak vidíme splitter předního nárazníku, který pomáhá potlačovat vztlak na přední nápravě a tlačit ji směrem k vozovce.
Model DB12 jezdí na masivních 21palcových kovaných kolech, za nimiž se ukrývají obří karbon-keramické brzdy o průměru 400 mm vpředu a 360 mm vzadu. Subtilní bezrámová vnější zpětná zrcátka a kliky, které se automaticky zapouštějí do dveří, pomáhají snižovat odpor vzduchu a vyhlazují design vozu jako celku.
O malé revoluci by se však dalo mluvit v interiéru. Ten je teď o dost jednodušší, zároveň působí honosnějším dojmem a jeho architektura je více orientována na řidiče. Zpoza tříramenného volantu s učesanějším designem prosvítá digitální kaplička přístrojů, na středovém tunelu se tyčí centrální displej infotainmentu s vysokým rozlišením a postupně přechází v palubní desku.
Rozhraní dostalo kompletně nový software, navigace s přístupem k internetu nově umí 3D zobrazení, nechybí konektivita s Android Auto a Apple CarPlay, automatické aktualizace přes internet nebo prémiový audiosystém Bowers & Wilkins. Vybrané funkce vozu se dají ovládat přes mobilní aplikaci v mobilu.
Sluší se zmínit, že jako u každého modelu Aston Martin je možné si volitelně naspecifikovat exteriér i interiér vozu přesně podle svých představ v rámci zakázkového programu Q by Aston Martin. Základní cena nového modelu DB12 se v přepočtu odhaduje někde mezi 5 a 5,5 miliony korun.