Článek
V jednom případě bychom skoro ani nepoznali, že jde o novinku. Design MINI jde totiž cestou evoluce, která je v případě kultovního modelu Cooper tak jemná, že budete rozdíly muset hledat skoro lupou.
Vpředu si můžete všimnout dvou rovnoběžných LED proužků v každém čelním světlometu, chromovaného orámování celé osmiúhelníkové masky nebo chybějících nádechů vzduchu v kapotě i náraznících, ale největší nápovědy jsou na boku, kde na předním blatníku chybí označení modelu a kliky dveří jsou nyní zapuštěné, na zádi nově ozdobené trojúhelníkovými koncovými světly (spojenými lištou s nápisem označení modelu) místo dřívějších obdélníkových.
To nový Countryman rozpoznáte od předchůdce mnohem snáz díky jeho ostřeji řezaným tvarům světel a masky, netradičnímu řešení C-sloupků (z předních blatníků se sem přesunulo označení modelu) a zcela odlišným zadním světlům zdůrazňujícím šířku vozu – designéři se evidentně rozhodli udělat z něj většího tvrďáka.
Nové tvary jdou ruku v ruce s většími rozměry (povyrostl o 13 cm na délku a o 6 cm na výšku), z nichž profituje životní prostor pro posádku (zadní lavice jde navíc stále posouvat o 13 cm). Kufr si ponechal základní objem 450 litrů, po sklopení zadních sedadel má však o více než 200 litrů větší objem (1 530 l). Countryman už je skutečně plnohodnotným rodinným autem.
Zvenku jde tedy o kontrolovanou evoluci, uvnitř obou vozů však proběhla skutečná revoluce. Palubní desky a panely dveří obou aut oblékly své plastové konstrukce do vkusného látkového čalounění, před řidičem se objevil zcela nový volant (s logikou ovládání shodnou s novými BMW), naopak zmizel informační displej řidiče (základní informace o jízdě máte v horní části infotainmentu, případně si můžete připlatit za průhledový displej promítaný na výklopné sklíčko) a také většina ovládací prvků, vše se totiž přesunulo na dotykovou plochu infotainmentu s novou generací systému a především velmi netradičním kulatým tvarem.
Ten představuje asi největší inovaci nejen svým unikátním tvarem, ale také pojetím podporujícím vysokou míru individualizace (jako celé auto). Systém běhá velmi rychle a je dost přehledný, navíc vám nabízí poslední využívané funkce, takže ty nejoblíbenější máte vždy na dosah. Na displeji také upravujete nastavení klimatizace – do jeho menu se dostanete stiskem jednoho digitálního tlačítka, případně na okraji displeje můžete přímo nastavovat teplotu. Součástí je také digitální asistent ve formě roztomilého psíka Spika, který vám splní všechna přání. Nepochybujeme tedy, že si nová MINI při běžném soužití rychle oblíbíte.
Platformy obou aut byly navrženy s ohledem na elektrifikaci (baterie v podlaze, delší rozvor), ale pod kapotou výhledově najdeme i spalovací motory. Ty však dosud nebyly představeny, takže si musíme vystačit s informacemi o elektrických verzích. V případě Cooperu to znamená 184 koní a 290 Nm s dojezdem 305 km pro slabší verzi s menší baterií (Cooper E), respektive 218 koní a 330 Nm a dojezd 402 km pro výkonnější variantu s větší baterií (Cooper SE).
Základní elektrický Countryman E ujede na jedno nabití až 462 km a disponuje silou 204 k a 250 Nm, která roztáčí pouze přední kola. Čtyřkolka Countryman SE ALL4 zvládne ujet až 433 km a díky výkonu 313 k a 494 Nm se rozjede z klidu na stovku za svižných 5,6 sekundy (o tři sekundy rychleji než Countryman E). Obě verze mají baterii o využitelné kapacitě 64,7 kWh, již lze nabíjet výkonem až 130 kW.
U MINI tak mohou být spokojení, že se obě novinky podle všeho povedly. To si definitivně potvrdíme již na začátku příštího roku, kdy nový Cooper i Countryman oficiálně dorazí na český trh. Ceníky jsou zatím tajemstvím stejně jako nabídka spalovacích motorů – ale hned, jak se dozvíme další detaily, budeme vás informovat. Tak zůstaňte naladěni na Garáž.cz!