Článek
„Zatímco poptávka tuzemských domácností po nových automobilech od jara stagnuje, zájem ze strany firem postupně vzrůstá a koncem roku očekáváme nárůst v řádu desítek procent,“ uvedl obchodní ředitel Louda Auto Martin Feller. Podle něj jde zatím o předběžné poptávky a rezervace, vrchol firemních nákupů očekává v říjnu a listopadu. Zejména prodejci vozů Audi a Volkswagen v posledních dnech čelí zvýšenému počtu dotazů na skladové zásoby luxusních vozů.
„V rámci navrhované novely zákona o daních z příjmů, která bude platná od 1. ledna 2024, je navrhováno zavedení limitu výše odpisů pro vozidla kategorie M1 pořízená od tohoto data. Podle této novely bude možné zahrnout do daňových výdajů maximálně částku dva miliony korun z pořizovací ceny vozu,“ uvedla Jana Dudková z poradenské firmy Rödl & Partner Tax.
Podle automobilového experta EY Petra Knapa pro tradiční české firemní flotily toto opatření nebude mít významný dopad. „Nicméně vzhledem k tomu, že poměrně podstatná část vozů je v ČR nakupována přes firmy primárně pro využití majiteli, tak tam už může být dopad citelnější,“ podotkl.
V Česku se od ledna do konce srpna prodalo přes 150 000 nových osobních aut. Kategorie luxusních vozů se na tomto počtu podílí asi třemi promile. Vozy s cenou nad dva miliony korun jsou ale zastoupené i ve vyšší střední třídě či nejpopulárnější kategorii SUV.