Hlavní obsah

Jak se vyrábí automobilová hvězda? Cupra nechává nahlédnout pod pokličku svého bestselleru

Foto: Cupra

Snad ani Cupra nedoufala, jak úspěšný její první samostatný model bude. Crossover Formentor si za čtyři roky existence připsal skoro 350 000 prodaných kusů a na tyto úspěchy chce navázat i jeho omlazená podoba. Její produkce startuje právě teď.

Článek

Značka Cupra krátce po svém osamostatnění nabízela ostřeji řezané a sportovněji naladěné seaty, což se změnilo v roce 2020 s příjezdem crossoveru Formentor. První model, který od začátku vznikl pod taktovkou Cupry, si od té doby pořídilo 347 tisíc zájemců a nepřekvapivě jde o nejúspěšnější vůz společnosti.

Formentor je navržen, vyvinut a vyráběn v Martorellu a není divu, že na jeho španělský původ je značka obzvlášť pyšná. A protože se právě spustila produkce modernizované verze, kterou poznáte podle přepracované tváře, Matrix LED světlometů nebo inovovaných technologií, ukazuje nám Cupra, jak se vlastně takové auto v moderní éře vyrábí.

Produkce Formentoru je dílem více než 4 000 zaměstnanců, montážní linku opouští hotové auto každých 69 sekund. Také závod v Martorellu prošel výraznou transformací a může se teď pochlubit novými a automatizovanými technologiemi.

Foto: Cupra

Při výrobě se hlídají ty nejmenší detaily.

Mezi ně patří například Prüfer Digital, což je automatická stanice vybavená systémem umělého vidění, která kontroluje přítomnost, polohu a stav nejrůznějších dílů montovaných do vozu. Systém zahrnuje přes 60 simultánních kontrolních bodů se zaměřením jak na mechanické, tak na elektronické části.

Další neméně důležitou vychytávkou je Smart Plug, technologie používaná v procesu výroby Formentoru (ale také Leonu) při montáži více než 90 elektronických řídicích jednotek. Metodou vzdáleného přístupu jsou automaticky uvedeny do provozu všechny jednotky až pětačtyřiceti vozů najednou.

Největší inovací je však nová pec v lakovně. První 100% elektrická pec v rámci celého koncernu Volkswagen s příčným prouděním vzduchu zajišťuje vysoušení nanášené protikorozní vrstvy. Díky kratší délce zabírá nová pec o 42 % méně prostoru než konvenční řešení, o pětadvacet procent se pak snížila spotřeba energie.

Závod Martorell je co do objemu výroby třetím největším evropským závodem celého koncernu. Omlazené modely Formentor a Leon jsou první, které těží z přínosů investic v hodnotě tří miliard eur a mají pomoci ke zjednodušení produkce, udržitelnosti a ziskovosti.

Načítám