Článek
Sportovní vozy je odnož závodů, ve které má Jaguar dlouhou tradici. Soutěže sportovních vozů jakožto kategorie motorsportu zažívaly rozmach po druhé světové válce a už tehdy automobilka Jaguar soutěžila s dnes ikonickými vozy C-Type a D-Type, které přinesly mnoho inovací.
Za zlatou éru bývají často považována 60. léta, poslední pořádný výkřik tohoto kdysi slavného druhu soutěží však nadešel v 80. a částečně ještě začátkem 90. let. Konkrétně Jaguaru se velmi dařilo především na konci 80. let s typem XJR-9, a právě toto období připomíná speciální edice vozu F-Pace.
Do závodních učebnic dějepisu se tehdy tato sportovní placka s ohromným 7,0l dvanáctiválcem zapsala v soutěžních barvách tabákové společnosti Silk Cut, kde převažovala fialová barva – čímž jsme se zároveň dostali k důvodu, proč automobilka pro speciální „Edition 1988“ zvolila právě podmanivou fialovou barvu.
Jaguar barvu sice nazývá „Midnight Amethyst Gloss“, ale plní svůj účel, nesmí chybět ani krásná 22palcová kovaná kola s nástřikem „Champagne Gold Satin“, rovněž inspirovaná soutěžním speciálem. Podobný, rovněž nazlátlý nástřik můžeme spatřit i na některých venkovních znacích, lépe se však dá spatřit na volantu, pádlech řazení, sedadlech nebo některých dekorech palubní desky.
Fialová barva Amethyst je součástí výběrového programu Bespoke a je exkluzivní pro výběhovou „Edition 1988“, stejně jako upomínkové znaky na předních blatnících, kde je název edice vyřezán laserem do plaket oděných ve zlatavé barvě.
Dalšími nenápadnými doplňky jsou zpětná zrcátka, brzdové třmeny, středové matice kol a magické „R“ v označení motorizace SVR – to vše v černém lesku. Tady je třeba ocenit, že Jaguar odolal pokušení a tyto detaily nenabarvil rovněž zlatavou barvou.
Ikonický závodní speciál Jaguar XJR-9 si prohlédněte v galerii:
V interiéru pak najdeme dekorace z pravého karbonu, speciální černou kůži Ebony, která se kromě sedadel nachází rovněž na volantu, voliči převodovky a palubní desce, a hezky tak kontrastuje se zlatavými doplňky interiéru.
Jelikož jde o speciální edici typu F-Pace v motorizaci SVR, je jen jedna pohonná jednotka, která se tu může nacházet pod kapotou. Správně – charismatický 5,0l s kompresorem o síle 558 koňských sil a 700 Nm točivého momentu. Výkon vozu potom zpracovává osmistupňová automatická převodovka a posílá jej na všechna čtyři kola. Díky tomu F-Pace SVR i navzdory hmotnost přesahující dvě tuny vystřelí z klidu na stovku za 3,8 sekundy a bude pokračovat až na 285 km/h.
Jelikož jde o exkluzivní edici typu F-Pace, vznikne také v exkluzivním počtu exemplářů – F-Pace Edition 1988 plánuje Coventry vyrobit přesně 394 kusů, což je trochu zvláštní počet, že? Ono to ale ve výsledku dává dokonalý smysl – vítězný Jaguar XJR-9 LM v roce 1988 v Le Mans urazil právě těch 394 kol. A shodou okolností dosáhl na rovince Mulsanne rychlosti 394 km/h, takže ta symbolika je tu nesporná.
Dealeři britské automobilky po celém světě už teď začínají přijímat objednávky od zákazníků, přičemž ceny mají začínat na částce okolo 2,5 milionu Kč – u takové edice se však nepočítá s velkým množstvím dodatečných příplatků, protože velká část příplatkové výbavy tu je už v základu.