Článek
Zatímco ostatní značky od ryze elektrických plánů pomalu ustupují a snaží se najít řešení, jak svým zákazníkům nabídnout spalovací motory ještě nějaký čas, Abarth je naopak nekompromisní. Do budoucna už neplánuje vyrábět žádná další spalovací auta, potvrdil šéf evropského zastoupení.
Tomu ostatně napovídal vývoj z posledních měsíců. Abarth vyškrtl z nabídky benzinové varianty 595 a 695, které nahradily elektromobily 500e a 600e. A odůvodnil to vcelku překvapivě - náklady na spalovací auto jsou prý příliš vysoké! Pro výrobce i koncové zákazníky.
„Když vyrobíme hot hatch s emisemi 180 g CO2/km, zaplatíte v Itálii každý rok silniční daň až 2 000 eur (zhruba 50 000 Kč). Není tedy fér, když zákazníkům nabídneme elektromobil, který se chová stejně, je stejně zábavný a má podobný výkon? To vše za stejnou cenu? Myslím, že bude lepší nabízet výhradně elektromobily,“ překvapil Gaetano Thorel, šéf evropského Fiatu a Abarthu.
V případě okořeněných fiatů vyloučil i možnost hybridu, který si našel cestu do nových pětistovek a šestistovek. Taková motorizace prý k emblémům Abarthu nepatří. „Musíme zůstat věrni DNA naší značky. Elektrifikovaný pohon v nové 500 je vlastně mikrohybrid, který neumožňuje získat námi potřebný výkon,“ vysvětluje Thorel.
Aby toho nebylo málo, dále vyloučil, že by Abarth chystal vlastní model. „Zakladatel Carlo Abarth nikdy nevyráběl vozy od nuly. My máme vzít konvenční vůz a rozšířit jeho schopnosti v oblasti dynamiky, zvuku a sportovnosti, zároveň ale musí zůstat cenově dostupný.“ S ohledem na vyškrtnutí spalovacích motorů je jeho strategie poměrně ambiciózní.
Naopak se nebrání tomu, že by coby základ pro Abarth mohlo časem posloužit SUV, které má přijet v roce 2027 s označením Grande Panda. „Osobně nevidím žádný limit pro možnosti Abarthu. Proč by to měl být jen hatchback segmentu A nebo B? Proč neudělat rovnou SUV?“ dodává.
Značka Fiat slaví letos 125. výročí a globálně se jí daří. V koncernu Stellantis patří na špičku prodejů, za první letošní půlrok dodala přes 660 tisíc aut, tedy o 2,2 % více než loni. A zatímco nedávno si Fiat maloval čistě elektrickou buducnost, teď už v tiskové zprávě avizuje, že v Evropě bude výhradně elektrifikovaný. To je důležité slůvko, vedle klasických elektromobilů to totiž znamená i zachování spalovacích motorů ve formě hybridů.