Hlavní obsah

INEOS Grenadier aneb Ty nejlepší nápady přicházejí u piva

Foto: Dajbych

Čtyřkolek je na trhu dost, ale skutečně robustní a odolný off-road, který se nebojí pořádné práce ani náročné expedice, to už je v automobilovém světě ohrožený druh. Snad se ale blýská na lepší časy a štafetový kolík po nezapomenutelném Defenderu převezme zcela nový INEOS Grenadier 4×4. První svezení na terénním polygonu firmy Dajbych nám dává velkou naději…

Článek

Když se Land Rover rozhodl, že v roce 2015 definitivně ukončí výrobu původního Defenderu, hodně majitelů a fanoušků to oplakalo. Podobně jednoduchý, odolný a drsný off-road prostě na trhu nebyl. Jedním z lidí, které konec Defenderu zasáhl přímo do srdce, byl miliardář sir Jim Ratcliffe, podnikatel, dobrodruh a celoživotní fanoušek vozů značky Land Rover. Ale místo aby ztrácel čas otíráním slz smutku, oslovil přímo Land Rover, aby mu prodala vybavení na produkci Defender. Automobilka zdvořile odmítla. Tím ale příběh neskončil, vlastně tím teprve začíná…

U pinty piva v londýnské hospodě The Grenadier se Ratcliffe v roce 2017 rozhodl, že si postaví vlastní nekompromisní off-road, který bude k službám všem dobrodruhům, farmářům, záchranářům a nadšencům do terénních aut. Už nad sklenkou s pěnou s kolegy vymýšlel, co musí auto umět a zvládnout, aby stál za to. Pojmenoval ho příznačně Grenadier a oslovil opravdové specialisty z továrny Magna-Steyr v rakouském Gräzu, kde se rodí i legendární Mercedes-Benz třídy G.

Foto: Dajbych

INEOS představil prototypy na dynamické prezentaci v Plzni

Trochu nám to připomíná dávný projekt obojživelného Amphi-Rangeru, který stavěla firma vyrábějící armatury. INEOS je totiž třetí největší petrochemická společnost na světě a s automobilovým průmyslem neměla do teď nic společného. Ukazuje se, že to vlastně nemusí být na škodu. Výsledkem jejich práce je auto, u něhož forma zcela ustupuje funkci už na první pohled. Design a tvary auta se zcela podřizují vnitřnímu prostoru a snadnému přehledu řidiče o tom, kde mu auto vlastně končí. Robustní nárazníky vydrží snad vše a dá se na nich i stát. Světlomety jsou sice kulaté, ale moderní s technologií LED. Na bocích auta jsou lišty, které slouží nejen k ochraně, ale také k dodatečné montáží vybavení. Úplně vidíme, jak na ně pověsíte kanystr nebo bednu s nářadím.

Inspiraci nezapře

Pokud se při pohledu na tvary nemůžete ubránit dojmu, že to vypadá trochu jako starý Defender (a my se vám nedivíme), uvnitř je to úplně jiná písnička. Grenadier je moderní auto odpovídající standardům jedenadvacátého století. První, co nás zaujalo, je střední část palubní desky s velkými ovladači a podobně laděný stropní panel. Tvůrci Grenadieru nijak nezastírají, že se inspirovali v leteckém průmyslu. Kromě cool vzhledu je ale důležitější, že se vše snadno ovládá a nastavuje i v rukavicích a zvládne to ze svého místa i spolujezdec.

Vše se také dá opláchnout wapkou, když to bude od bahna. Ostatně v gumové podlaze jsou i výpusti, aby mohla voda z auta ven. Nad středním panelem je dotykový displej se všemi informacemi (ale i s otočným ovladačem pro momenty, kdy máte mokré ruce nebo rukavice), za volantem tedy zbylo místo jen na malý displej s kontrolkami. Infotainment samozřejmě nabízí služby Apple Car Play a Android Auto, ale i speciální navigaci Pathfinder Off-Road pro místa, kde opravdu žádné cesty nejsou.

Foto: Dajbych

Důležité je, jak to Grenadier zvládá v terénu

Vodě odolají i sedadla s protižmolkovací úpravou. Výrobcem je špičková firma Recaro, a na těch předních se sedí opravdu skvěle. Za příplatek mohou být vyhřívaná a kožená, na zadních je standardně systém ISOFIX. Chybět nemohou ani madla, aby se posádka měla čeho držet, když se Grenadier pere s terénem. A také jsou všude odkládací prostory, dostatečně velké a někdy i chytře schované (například pod sedadly). Ani centimetr krychlový nesmí padnout nazmar.

Multifunkční volant má bohaté možnosti nastavování, a tak si za ním určitě najdete příjemnou pozici a nebudete trpět jako v Defenderu. V přední části střechy jsou dvě vyndavací okna, takže řidič a spolujezdec mohou v terénu koukat ven i jimi. A kdo někdy sjížděl skutečně prudké klesání, tak ví, že se to může hodit.

Chytře vymyšlený

Ve standardní výbavě auta je kabeláž s vývody na různých částech auta, takže dodatečná montáž přídavných světel a dalšího elektrického příslušenství je díky tomu snazší. Společnost INEOS sice plánuje vlastní nabídku příslušenství, ale na svůj Grenadier budete moci velmi snadno doplnit i věci od jiných výrobců. Přístup do zavazadlového prostoru je možný přes křídlové dveře. Prvně se otevírají ty menší levé, na nichž je žebřík usnadňující výstup na střechu. Na střeše jsou lišty, které umožní převážet náklad i v případě, že nemáte střešní nosič.

Zpět ale ke kufru, kde jsou ještě velké pravé dveře, které nesou rezervu. Otevření obou nabídne hodně velký vstupní otvor a také pohled na odolné materiály. Do Grenadieru totiž můžete naložit euro paletu například vysokozdvižným vozíkem, takže odolnost těchto částí auta se opravdu hodí. Volitelně můžete prostor doplnit i kolejnicemi a háčky pro zabezpečení nákladu.

Foto: Dajbych

Žebřík patří do standardní výbavy

Velký pokrok učinil INEOS na poli motorizací. Zapomeňte na hrubý nafťák z Transitu, Grenadier vsadil na hladké a výkonné řadové třílitrové šestiválce BMW B57 a B62 splňující normu Euro 6. V nabídce je benzinová (285 koní, 450 Nm) i naftová varianta (249 koní, 550 Nm) spojená vždy s osmistupňovým automatem ZF. Volič převodovky pochází z BMW a nabízí i možnost manuálního řazení se správnou směrovou orientací (podřazujete od sebe dopředu, nahoru řadíte k sobě dozadu). Samozřejmě nemůže chybět ani redukční převodovka. Motor pohání neustále obě nápravy, standardně v poměru 50:50, a když to nestačí, jsou tu tři uzávěrky diferenciálu. Grenadier je tak promyšlený, že do budoucna je v plánu ve spolupráci se společností AVL také ekologičtější varianta FCEV s pohonem na vodíkové palivové články.

Limitem bude spíš strach řidiče než schopnosti auta

Auto je dlouhé 4 927 mm, široké 1 930 mm a vysoké 2 033 mm, rozvor náprav je 2 922 mm – čili je to pořádný kus auta podobný třeba současnému BMW X5. Hmotnost je 2,7 tuny, ale utáhne přívěs o hmotnosti až 3,5 tuny. Karoserie sedí na rámu navrženém lidmi, kteří pracovali na Volkswagenu Amarok. Tuhé nápravy jsou odpružené vinutými pružinami, což je dost odolné řešení pro terén i dost pohodlné na silnici. Nájezdový úhel vpředu je 35,9, vzadu pak 36,1 a úhlem zlomu 27,8 stupňů. Světlá výška je 258 mm a brodit se Grenadier může až 80 centimetry vody. Kola jsou sedmnácti- nebo osmnáctipalcová a na výběr jsou dva druhy pneumatik – Bespoke Bridgestone All-Terrain nebo BF Goodrich All-Terrain.

INEOS nepodcenil ani důkladné testování mimo zpevněné cesty. Auto si poradilo s náročným terénem v okolí hory Schöckl poblíž Gräzu, kde Magna Steyr s oblibou tvrdě prověřuje své produkty. Testovalo se ovšem i ve Švédsku, Maďarsku a Maroku. Speciálním testem je nasazení prototypu u společnosti HALO Trust, která v Angole a Kosovu likviduje zbraně a miny. I my jsme v rámci prezentace absolvovali krátkou testovací jízdu s prototypem na silnici a terénním polygonu. Na silnici oceníte slušnou míru jízdního komfortu a dobře odhlučněný interiér. Mimo ní Grenadier působí jako jedno z těch aut, které se opravdu nezastaví před takřka žádnou překážkou. Bahnité koleje, křížení náprav, prudký výjezd a sjezd, kde visíte v pásech, nebo brod, to vše Grenadier zvládl až překvapivě snadno. Dá se očekávat, že to vše zvládne i sériová verze.

Výroba Grenadieru našla domov v továrně Hambach v Alsasku ve Francii, doslova pár metrů od hranic s Německem. Továrna dříve patřila automobilce Mercedes-Benz a dodnes se tam vyrábějí Smarty Fortwo. Výrobu však pro německou automobilku zajišťuje INEOS, v části továrny se tak už totiž rozeběhla výroba Grenadieru. Jako první dorazí na trh pětimístné kombi, jehož prototypy vidíte na fotkách. Mělo by to být v září 2022 a INEOS předběžně hovoří o ceně 51 tisíc eur (necelých 1,3 milionu korun). Další variantou bude dvoumístné užitkové provedení, na jaře 2023 by se měla objevit varianta pick-up a z ní odvozená verze jen s kabinou, která umožní montáž různých nástaveb. U nás bude dovozcem plzeňská společnost Dajbych, která se specializuje na auta s pohonem všech kol, a vratnou zálohu na svého nového Grenadiera u ní můžete složit již dnes.

Načítám