Článek
Platit to může například u pozoruhodného Ferrari 500 Mondial Spider z roku 1954, které bude v srpnu dražit aukční síň RM Sotheby's. Ano, samotné auto je velice vzácné, takže vysoká cena by za normálních okolností byla naprosto přirozená, jenže do aukce v tomto případě míří jen ohořelý vrak. Přesto se očekává, že by se to, co z Ferrari zůstalo, mohlo vydražit i za více než 40 milionů korun.
Nabízené Ferrari 500 Mondial Spider pochází z první série a jde údajně o druhé z pouhých třinácti vyrobených exemplářů. Vůz v březnu roku 1954 postavila firma slavného karosáře Pinina Fariny. Spider měl původně červenou karoserii v odstínu Rosso Corsa a interiér s vinylovým čalouněním v béžové Similpelle Beige.
Už v dubnu 1954 se auto zúčastnilo závodu Coppa della Toscana, Franco Cortese ho do cíle dovezl na celkově 19. místě a 2. příčce ve své třídě. Zmínka o jezdci jménem Cortese je poměrně důležitá, tento závodník má totiž na svědomí úplně první triumf závodního vozu značky Ferrari. Ve Ferrari 125 S ovládl v květnu 1947 Velkou cenu Říma. Ve stejné sezoně pak získal ještě tři vítězství.
Dokumentace automobilky Ferrari dokonce naznačuje, že v aukci nabízený Spider vznikal přímo pro Franca Corteseho, aby v něm mohl závodit. Zajímavé také je, že v květnu 1954, po účasti na slavném závodě Mille Miglia, vůz dostal novou karoserii u firmy Scaglietti.
O rok později Ferrari poprvé změnilo majitele, stále se ale účastnilo různých závodů. V roce 1958 vůz zamířil do Spojených států amerických, kde také v roce 1963 přišel o původní motor (dvoulitrový řadový čtyřválec „Lampredi“), který byl nahrazen americkým vidlicovým osmiválcem. A někdy v dalších dvou letech byl Spider výrazně poškozen při nehodě během nespecifikovaného závodu. Právě po této bouračce Ferrari hořelo.
V dalších letech vrak měnil vlastníky, až se dostal k Walteru Medlinovi, u něhož zůstal do současnosti ve stavu, v jakém skončil po nehodě. Jen je bez motoru. Součástí aukce bude ovšem také době odpovídající čtyřválec z jiného Mondialu, v nabídce se navíc dočteme o dalších náhradních dílech.

Ferrari 500 Mondial Spider

Ferrari 500 Mondial Spider

Ferrari 500 Mondial Spider

Ferrari 500 Mondial Spider

Ferrari 500 Mondial Spider

Ferrari 500 Mondial Spider

Ferrari 500 Mondial Spider

Ferrari 500 Mondial Spider

Ferrari 500 Mondial Spider

Ferrari 500 Mondial Spider

Ferrari 500 Mondial Spider

Ferrari 500 Mondial Spider

Ferrari 500 Mondial Spider

Ferrari 500 Mondial Spider

Ferrari 500 Mondial Spider

Ferrari 500 Mondial Spider

Ferrari 500 Mondial Spider
Vzhledem ke stavu je přesto zřejmé, že renovace bude vyžadovat nejen spoustu zručných rukou a hodně času, především ale spolyká mnoho peněz. Vzácný Mondial Spider se zajímavým životním příběhem by si ji ale určitě zasloužil.
A mimochodem, společnost RM Sotheby's poměrně nedávno dražila jiné Ferrari 500 Mondial Spider z roku 1954. Stroj ve výborném stavu se v roce 2019 v aukci prodal za více než 3,7 milionu eur, což je podle aktuálního kurzu asi 87,7 milionu korun.