Hlavní obsah

Hyperauto Red Bullu je konečně tady! Má 1 200 koní a na okruhu udrží krok s monopostem F1

Foto: Red Bull

1 200 koní, 15 000 otáček, maximálka 350 km/h, váha do 900 kilo. To je jen hrstka úžasných parametrů, kterými se může pochlubit nové hyperauto Red Bull RB17 vznikající pod taktovkou geniálního konstruktéra Adriana Neweyho.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Premiéra prvního „auta“ Red Bullu je o to zajímavější, že pro konstruktéra Adriana Neweyho jde o pomyslnou rozlučkovou tečku za jeho působením v týmu. Newey o práci nebude mít nouzi, jeho jméno mají v hledáčku všechny velké stáje F1, teď se ale chce se vší parádou rozloučit s Red Bullem. Dámy a pánové, přivítejte RB17!

Konstruktérský tým Red Bullu začal na vlastním voze pracovat před dvěma lety. Celý projekt dostal na starost právě Newey, který měl nejen volnou ruku, ale prakticky neomezené zdroje a hlavně letité know-how z nejrůznějších ér královny motorismu formule 1.

A výsledek tomu odpovídá. Dvoumístný speciál RB17 dostává atmosférický desetiválec s objemem 4,5 litru, který sám o sobě produkuje přes 1000 koňských sil. V útrobách mu však sekunduje ještě 200koňový elektromotor, takže společně dosahují 1 200 koní, motor točí až 15 tisíc otáček a specialitku dokáže rozpohybovat na maximální rychlost 350 km/h.

Foto: Red Bull

Monokok a karoserie jsou vyrobeny z uhlíkových vláken, aby hmotnost zůstala co možná nejnižší.

Pohotovostní hmotnost je přitom necelých 900 kilogramů, tedy jen o zhruba sto kilo více, než je minimální limit monopostů F1. Působivé, vzhledem k tomu, že do karoserie s originálními křivkami se nasoukají dva cestující.

„RB17 je absolutním vrcholem, vlastně jde až za hranu. V jednom autě nabídne vše, co jsem se během své konstruktérské kariéry naučil,“ řekl Newey při premiéře. „Byl bych moc rád, kdyby se na tento projekt koukalo jako na skvostné umělecké dílo, které s takovým výkonem, designem a zvukem ještě nikdo nevyrobil.“

Foto: Red Bull

Speciál pracuje také s aktivní aerodynamikou. Propracovanější kus techniky byste dnes hledali jen těžko.

Newey nepřehání, mezi technologiemi vozu najdeme hned několik prvků, které v posledních desetiletích aplikoval také v F1. Řeč je například o aktivním zavěšení nebo tzv. „foukaném difuzoru“, z jehož benefitů za své dominantní éry těžil čtyřnásobný mistr světa Sebastian Vettel.

A co víc, co do rychlosti na jedno kolo by „sedmnáctka“ měla držet krok s moderním monopostem formule 1. „Když do vozu usedne profesionální závodník, dokáže jezdit časy jako v F1. Je ohromující, že dvoumístné auto dokáže podat takový výkon,“ dodává Newey.

Novinka se prvně ukázala na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Red Bull potvrdil, že vznikne pouze 50 exemplářů a většina je již rozprodána. Kupce neodradil fakt, že speciál vlastně vůbec neviděli, ale proti srsti jim nebyla ani pořizovací cena startující na v přepočtu 150 milionech korun. Svůj poslední úkol pro Red Bull si Newey může odškrtnout. A teď snad geniální konstruktér konečně prozradí, kam povedou jeho příští motoristické kroky!

Načítám